Verkstaden har legat i OKQ8's lokaler i många år. Nu har de försvunnit, utan att informera sina förvaringskunder.
Däckverkstad försvunnen – kundernas däck inlåsta
Nyheter
07 april 2025
Text: Jonna Jansson Foto: OKQ8
En däckverkstad som hyrt in sig hos OKQ8 i Farsta under flera år är nu mystiskt försvunnen. Kunder som har bokat tid för skifte vittnar om att de har kommit till platsen och funnit tomma lokaler, där deras däck är inlåsta.
Nyheten uppmärkssamades först av tidningen Mitt i Stockholm. De har i ett reportage intervjuat kunden Lage Elgstrand, som har sina däck förvarade på OKQ8-verkstaden och fick sig en chock när han åkte dit den 1 april för att få sina däck skiftade.
– Verkstaden fanns inte kvar. Skit, tänkte jag. Vad fan gör jag nu?
Enligt Mitt i Stockholm är ett stort antal kunder drabbade.
OKQ8 ska ha sagt upp hyresavtalet med verkstaden under 2024. Den 31 mars i år skulle verkstaden ha lämnat lokalerna, vilket de har gjort – utan att informera sina kunder.
Jesper Ekström på OKQ8´s kommunikationsavdelning skriver i ett mejl att det är olyckligt att verkstadens agerande nu drabbar kunder, trots att de fått god tid att planera sin avflytt.
”Verkstaden har fortsatt ta emot kunders däck till sitt däckhotell, vilket tyder på att man valt att bortse från det ansvar som följer med ett sådant upplägg. Vi vet i nuläget inte exakt hur många kunder det rör sig om. Vi arbetar med att få ordning på situationen och ser över hur vi kan hjälpa de kunder som drabbats att få tillbaka sina däck", skriver Jesper Ekström.
Lage Elgstrand är besviken på verkstadens agerande – men också på OKQ8. I och med att de känt till flytten länge tycker han de borde ha informerat kunder och medverkat till ett ordnat överlämnande.