När sojaoljan är ansvarsfullt anskaffad är den ett biobaserat material som i princip kan användas som alla andra oljor. Det gör det möjligt för Goodyear att uppnå målet att helt byta ut petroleumbaserad olja i företagets produkter till år 2040. Vägen mot detta mål har fått en god start, då användandet av sojaolja ökade med 90 procent år 2019. Det överstiger målet på 25 procent till slutet av 2020.
Genom att börja använda sojaolja kan Goodyears användning av petroleumbaserad olja minskas med upp till 22 miljoner gallon per år. Gummiblandningen blandas också lättare med polymererna som används i slitbaneblandningen. Det kan i sin tur leda till lägre energianvändning och utsläpp av växthusgaser under däckproduktionen, vilket bidrar till Goodyears mål att reducera dessa gaser med 25 procent till år 2023.
– Att byta ut del för del resulterar i avsevärda förbättringar av behandlingen. Vi körde utvärderingar i våra anläggningar och vi såg en 7 till 15-procentig minskning av hur lång tid det tar att blanda en sats. Vi kan då utnyttja den minskningen för energibesparingar eller för att öppna upp kapacitet, säger dr Bob Woloszynek, Goodyears chefsingenjör för utveckling av råmaterial och tekniska förstärkningar.
Sojaolja är en vegetabilisk olja, vilket medför att den övergår från ett gummiliknande ämne till glas vid en mycket låg temperatur. Detta gör oljan perfekt för att balansera prestandan på vått väglag och i vinterförhållanden.
– Det är lätt att förbättra ett attribut, men normalt måste man då kompromissa på någon egenskap. Vi har här lyckats förbättra ett attribut utan att något annat måste bli sämre, säger dr Woloszynek.
Inom EMEA-regionen använder Goodyear solrosolja till gummiblandningen i däcket EfficientGrip Performance 2.
– De flesta växtbaserade eller vegetabiliska oljor som liknar sojaoljan har små skillnader. Men vi har kunnat dra fördel av dem för att skapa ännu fler prestandafördelar för de tillämpliga produkterna, säger dr Woloszynek och fortsätter:
– Sojaolja är en delprodukt av någonting som alltid kommer att odlas, eftersom vi behöver den för att livnära både människor och djur. Om Goodyear kan dra fördel av överskottet och använda det för att skapa prestandafördelar så är det något som alla vinner på.