Traktorer används inte längre på samma sätt inom lantbruket. Utöver arbetet på åkrarna används de nu till fler och fler transporter, vilket innebär att de befinner sig mer och mer på vägarna. Detta faktum har legat till grund för utvecklingsarbetet med ett däck för lantbruksentreprenad, eftersom arbete på åkrar och vägar är två helt olika saker – som båda kräver hög prestanda. Nokian Tyres har löst detta behov av mångsidighet med ett nytt slags hybridmönster som har fördelar från båda användningsområdena, både från mönsterklacken av ett vanligt traktordäck för åkerarbete och från den av klackmönster som förbättrar köregenskaperna på väg. Men hur fungerar det ute i verkligheten? Avdelningen inom lantbruksteknik på Kiels universitet i Tyskland, testade däcket Nokian Ground King för att se vad det går för.
För att prova den långsiktiga prestandan utrustades en Fendt 724 Vario-traktor, som ägs av lantbruksentreprenören Blunk GmbH i Rendswühren, med en utvecklingsversion av traktordäcket Nokian Ground King. Som referens utrustades en annan identisk Fendt-traktor med vanliga premiumtraktordäck från en annan däcktillverkare. Däcken användes till både arbete på gräsmarker och transporter på väg, och flera mätningar utfördes för att följa prestandautvecklingen. I arbetet på åkrarna ingick slåtter, vändning och skörd av hö samt jordbearbetning. Den genomsnittliga tiden som de användes på åkrarna var 62 procent och på väg 38 procent under provperioden.
Mätningarna vid djupgående jordbearbetning visade att Nokian Ground King i jämförelse med referensdäcket hade bättre kraftöverföring till marken, med två procent mindre slirning. Den förbättrade effektiviteten beror på slitbanemönstret Hybrilug, som gav ett gott samverkande grepp mellan däckprofilen och marken. Vad beträffade mönstertypernas förmåga till självrening skiljde sig inget av däcken särskilt mycket åt på den fuktiga lerjorden. Hur de olika mönstertyperna påverkade grästillväxten i de spår som traktorn gjorde bedömdes mellan den första och andra skörden. Det större och tätare mönstret på Nokian Ground King ledde till mindre påverkan på jorden och en snabbare återväxt för gräset efter att man kört över det under första och andra skörden, vilket ger en förväntad ökad avkastning på 29 procent.
Provperioden bestod av 38 procent användning på väg och 62 procent arbete på åker. Resultaten från den långa provperioden visar att Nokian Ground King tydligt uppvisar mindre slitage från alla de olika typerna av arbete. Referensdäcket, som hade mönster som ett vanligt traktordäck, förlorade mer än en tredjedel av det användbara mönstret, medan Nokian Ground King bara förlorade en femtedel. Det innebär en längre livslängd än ett vanligt lantbruksdäck har.
Vad beträffar bränsleekonomin uppvisade Nokian Ground King en förbättring. Vid hårt landbruksarbete var bränsleförbrukningen med Nokian Ground King 1,5 liter/timme, det vill säga fyra procent lägre än med referensdäcken med traktormönster. Skillnaden var ännu större vid transporter, där en besparing på 2,4 liter/timme innebar bränslebesparingar på över 9 procent jämfört med resultaten för traktordäcket. När den kombinerade förbrukningen beräknats utifrån utförda arbeten, uppmätt förbrukning och arbetstid innebar det elva procent lägre förbrukning med Nokian Ground King.
- Det är roligt att se att de oberoende provresultaten säger samma sak som våra egna. Ett effektivt lantbruk är bra för alla, så vi är mycket glada att kunna vara först med att erbjuda en lösning på ett välkänt behov, säger Tero Saari, produktchef på Nokian Tyres.