Svenska forskare har varit med och tagit fram prototyper för luftlösa lastbilshjul i forskningsprojektet LEON-T.
Prototyphjulet har ekrar gjorda i stål, vilket gör att varje hjul idag väger cirka 150 kilo.
Luftlösa däck har bland annat väckt intresse i Japan, där Ulf Sandberg har hållit ett seminarium om konceptet som nu ger ringar på vattnet.
Forskarnas luftlösa stålhjul oväntat tysta och energieffektiva
Nyheter
01 juli 2024
Text: Jonna Jansson Foto: VTI
I år väntas ett flerårigt EU-projekt om forskning på luftlösa hjul slutföras. Tester visar bland annat att prototyperna är ungefär 10 decibel tystare än däck med luft och att rullmotståndet är upp till 35 procent lägre.
Efter 3,5 års arbete börjar forskningsprojektet LEON-T att lida mot sitt slut. I februari gick Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, ut med ett pressmeddelande om saken och nu har den norska biltidningen Motor och svenska Vi Bilägare kartlagt projektet vidare.
Hjulen som forskas på i projektet är avsedda för lastbilar och har elastiska ekrar istället för traditionella lufttankar. Prototypekrarna är gjorda i stål. På grund av det, och det tillkommande behovet av rostskydd, väger varje hjul i dagsläget cirka 150 kilo. Forskningsledare Ulf Sandberg på VTI har tidigare berättat att kompositmaterial skulle kunna vara lämpligt för att sänka vikten, vilket projektgruppen anser att man behöver göra.
– Det är visserligen lastbilshjul, för ett fordon som väger 16 ton, men det är fortfarande runt 50 kilo mer än vad projektgruppen anser är acceptabelt, säger Sandberg.
Tester som har gjorts med hjulen visar att deras egenskaper håller måttet i jämförelse med traditionella hjul i många avseenden. Prototyperna har ungefär 10 decibel lägre ljudnivå än traditionella däck med luft, minskad risk för vattenplaning och 35 procent lägre rullmotstånd, eftersom däcket blir helt platt mot underlaget.
Kommersialisering av produkten skulle dock kräva mycket stora resurser. Sådana ryms inte inom forskningsprojektet, utan skulle enligt Ulf Sandberg behöva komma från däckindustrin.
– Däckföretagen är ännu inte så intresserade av att gå vidare, eftersom nästan alla deras fabriker och allt som de håller på med i dag skulle bli inaktuellt, med undantag för framtagandet av slitbanorna. I längden måste däcktillverkarna ändå hänga med i den här utvecklingen, eftersom de utsätts för krav från bilindustrin, annars kan det gå som med Facit i Åtvidaberg, säger han.