Goodyear förutspår hastighetsrekord i Le Mans
Nyheter
21 september 2020
Text: Ebba Strömsten Foto: Goodyear
Tävlingen i september kommer att vara det första Le Mans-loppet där däck från Goodyear används sedan 2006 – och det kan komma att bli den snabbaste omgången av den franska klassikern i modern historia.
Det 88:e loppet i Le Mans har flyttats från den ursprungliga tidpunkten i juni till den 19–20 september på grund av covid-19 pandemin och är den nästa sista omgången i den aktuella WEC-säsongen, FIA World Endurance Championship. Titelloppet avslutas med Bahrain 8-timmars den 14 november och resultatet i Le Mans är särskilt viktigt eftersom den franska klassikern räknas som en ”dubbel poängrunda”.
– Omgivningens och banans temperatur kommer troligen att vara lägre än i juni. Den kyligare luften innebär minskat luftmotstånd och förbättrad motorprestanda. Det har skett en utveckling på däckfronten vad gäller hastighet i och med det nya Goodyear-sortimentet den här säsongen jämfört med varvtiderna tidigare år. Genom att kombinera alla dessa faktorer får vi alla förutsättningar för att slå rekord i Le Mans, säger Mike McGregor, Goodyear Endurance Programme Manager.
En av utmaningarna för däcktillverkare när det gäller Le Mans är att WEC-reglerna bara tillåter tre däcktyper för torrt väder för hela säsongen. Det innebär att Goodyear har varit tvungna att utveckla ett sortiment som kan omfatta ett brett spektrum av bantemperaturer. Till exempel förekom bantemperaturer på 42 grader vid den sista omgången i Spa under en ovanligt varm dag i Belgien. Under den föregående säsongen i Spa var bantemperaturen bara 7 grader. I Le Mans planerar Goodyear att fokusera på de mjuka ’A’ eller de senaste medium ’B’-specifikationerna, med medium-plus ’C’ i beredskap om det kommer en värmebölja i september.
– Vårt mål är att tillhandahålla hållbar prestanda för våra team, begränsa antalet däckbyten och behålla topprestanda i den sista omgången när bränslenivåerna är låga. I Le Mans byter vi däck efter en sträcka som motsvarar mer än två Formel 1-tävlingsdistanser. Det är då, när bilen inte har så mycket bränslelast, som föraren behöver maximal prestanda. I Spa var de bilar som var utrustade med Goodyear-däck snabbast på banan just vid den tidpunkten i loppet.