Inför varje skiftessäsong gör däckåterförsäljare prognoser kring vilka produkter kunderna kommer att vilja köpa. Allteftersom dimensionsfloran ökar har det arbetet blivit allt svårare.
– Det går relativt enkelt för däckverkstäder att lägga en försäsongsorder för sina däckhotellskunder. Att beräkna vilka däck de i övrigt ska ta hem för att ha på hyllan är desto svårare, berättar Niklas Enander.
Historiskt sett har prognoserna till stor del baserats på vilka däck som är populära och vilka dimensioner som är vanligast. Numera behöver man också ta hänsyn till att det finns OEM-däck, specialmärkningar för olika bilmärken, EV-märkningar, fler dimensioner än tidigare, en uppsjö av tillverkare i olika priskategorier och flera bilmodeller med olika däckdimensioner fram och bak. Många av dagens däck är också större och tyngre än förr, vilket försvårar hantering och lagring.
– Utvecklingen har gjort att återförsäljare och verkstäder numera vill kunna beställa däck från sin leverantör med omgående leverans, säger Niklas Enander.
En sådan leverantör är Gummigrossen. För att de ska ha rätt däck redo för leverans har de en inköpsgrupp som gör forecasts en gång i månaden och ser till att rätt däck ska kunna levereras omgående. Inköpsgruppen tillhör Gummigrossens ägare Nordic Tyre Group och använder marknadsrapporter, trendspaningar och samhällsanalyser för att göra sina beräkningar.
– Det gäller att pricka rätt. Vi sneglar till exempel ofta på den norska marknaden för att få ett hum om utvecklingen på elbilsmarknaden, där vår systerbolag Starco finns. Norges marknad ger en indikation om Sveriges eftersom de ligger lite före i bilpark, säger Niklas Enander.
Prognos för vintersäsongen 2024
För Sverigemarknaden ser Gummigrossen i år att marknaden har svängt över mer till mid-range och budgetsegmentet. Lågkonjunktur och prishöjningar har gjort att konsumenterna nu frågar efter alternativ, oavsett vilket prissegment de tidigare har valt att handla inom.
– Däck är en sällanköpsprodukt och konsumenter som inte har köpt vinterdäck på några år letar ofta efter däck i samma prisklass som vid senaste inköpet. Tidigare har det inte varit så stora förändringar från år till år, men den senaste tiden har priserna stigit mycket på grund av bland annat konflikter och efterdyningar av pandemin. På så sätt blir däck en samhällsekonomisk fråga, säger Niklas Enander.
Trafiksäkerhet är också en samhällsfråga. Vems uppgift är det att se till att konsumenterna väljer bra däck?
– Det är upp till branschen som helhet att nå ut med budskapet om hur däckens egenskaper påverkar trafiksäkerheten i olika väglag. Vi på Gummigrossen ser till att ha däck på lager oavsett om konsumenten letar efter premium, mid-range eller budget. Vår huvuduppgift är att tillhandahålla det som däckhandeln efterfrågar, säger Niklas Enander.
Klurigare för kunden att beställa däck online
Den ökade dimensionsfloran gör det inte bara klurigare för branschen att tillhandahålla rätt däck. Det blir också klurigare för kunderna att beställa passande däck till sin bil online.
– Träffarna som dyker upp när man knappar in sitt registreringsnummer går inte alltid att lita på. Systemen tar till exempel inte hänsyn till om bilisten har valt att gå upp en dimension på sina vinterhjul eller ifall bilen har något tilläggspaket som innebär större hjul. Det är därför bra att kolla en extra gång på sina gamla däck för att se att dimensionen stämmer, eller att ta hjälp av ett proffs, säger Niklas Enander.