När däckföretaget Michelin grundades i Frankrike år 1889 var bilen mer utav en statussymbol än något som faktiskt användes. Företagets grundare, André och Edouard Michelin, ville ändra på det. För att uppmuntra landets cirka 3?000 bilägare till att våga sig ut på vägarna utvecklades Michelinguiden med praktiska tips på bland annat matställen, hotell och servicestationer.
– Michelinbröderna ville sälja fler däck och förenkla människors mobilitet. Det senare arbetar vi på Michelin för att göra än i dag. ”A better way forward” är vårt motto och ledord i allt vi gör, säger Lotta Wrangle.
Den allra första Michelinguiden delades ut gratis till bilägare i Frankrike år 1900, men allteftersom bilisterna blev fler och lärde sig var de skulle åka för att tanka och byta däck insåg Michelin att guiden hade vuxit ur sin egen kostym.
– Det blev tydligt att något behövde göras för att guiden skulle fortsätta att vara aktuell, säger Lotta Wrangle.