Grattis till den nya tjänsten, hur känns det?
– Stort tack! Det känns jättebra, jag ser verkligen fram emot utmaningen.
Vad ser du mest fram emot i ditt nya uppdrag som vd för Pirelli?
– Att tillsammans med vårt starka team fokusera på de värden som skapar kundnytta, att hitta fler intressanta samarbeten i marknaden och bygga vidare på den framgång vi haft de senaste åren.
Ändras Pirellis strategi och affärserbjudande med dig som vd?
– Ja, vi kommer att fokusera mer på servicenivå med en tydlig målsättning om att bli bäst i branschen. Jag tror att nyckeln till framgång ligger i just enkelhet, smidighet och att vara en aktör att lita på. I de flesta av våra samarbeten och partnerskap finns ett stort mått av flexibilitet. Vi tror att varje lyckat avtal grundar sig på individuella anpassningar, eftersom varje kund är unik.
Vilka förväntningar finns på dig som ny vd?
– Bolagets förväntan är att vår affär ska fortsätta växa och att vi ska utveckla medarbetarnas kompetens samt förbättra vår precision, allt i syfte att ge bästa möjliga service till våra kunder.
Vad har du gjort tidigare i karriären?
– Jag kom till Pirelli i slutet av 2014. Under min tid på Pirelli har jag haft olika roller, allt från logistik till kommersiella uppdrag. Innan Pirelli arbetade jag sju år på Interwheel.
Vilka utmaningar ser du i däckbranschen?
– Det finns många, men den utmaning som jag ser som mest påtaglig är den ökande komplexiteten. Antalet unika artiklar blir fler vilket gör det svårare att bedöma vad som ska lagerföras och att välja rätt däck till rätt bil är numera avgörande. I denna komplexitet finns möjligheten att stärka marginalerna i samtliga led, men det ställer högre krav på alla aktörer. Därför är servicenivå, flexibilitet och tydlighet väldigt viktigt, avslutar David Boman.