Falken fortsätter satsa på fotboll
Nyheter
02 november 2020
Text: Ebba Strömsten Foto: Falken Tyre
Däcktillverkaren Falken förlänger samarbetet med de båda toppklubbarna Borussia Mönchengladbach i Tyskland och Atlético Madrid i Spanien med ytterligare en säsong.
Falken säkrade titlarna ”Officiell däckpartner” och ”Premium-partner” hos Borussia Mönchengladbach redan säsongen 2019/20, ett partnerskap som kommer att fortsätta även den här säsongen. Som officiell däckpartner har Falken nu rätt att sätta sin egen logotyp på väggarna vid intervjuer, presskonferenser eller liknande evenemang.
Samarbetet med den spanska toppklubben Atletico Madrid inleddes redan säsongen 2018/19 och innefattar överenskommelser om diverse reklamrättigheter, bland annat visas företagets logotyp kontinuerligt vid fotbollsklubbens hemmamatcher på Wanda Metropolitano.
– Falken Tyre samarbetar sedan 2015 i ett partnerskap med Sportfive och man är väl medveten om den långsiktiga och positiva effekten av att exponeras på fotbollsmarknaden. De båda förnyelserna med europeiska toppklubbar vittnar om Falken Tyres konstanta närvaro som en etablerad aktör inom idrotten och gör det lättare att uppnå kommunikationsmålen med märket, säger Christian Kothe, vice ordförande för Premium Partnerships hos Sportfive.
– De båda fotbollsklubbarna är oerhört populära. Vi kommer att ha stor nytta av deras tydliga närvaro i medierna och den mediala räckvidden. I synnerhet nu när antalet live-åskådare på fotbollsstadierna minskar på grund av Corona och matcherna når en större publik via tv, säger Markus Bögner, Chief Operating Officer och styrelseordförande på Falken Tyre Europe.