"När allt kommer till kritan är däckbranschen ju en förutsättning för hela det moderna samhället", skriver Fredrik Ardefors i sin ledare.
Ledare: Håller vinden på att vända?
Nyheter
06 december 2023
Text: Fredrik Ardefors Foto: Daniel Roos
Däckbranschens aktiva arbete för säkerhet och miljö får alltmer uppmärksamhet, samtidigt som allt fler aktörer inom forskning, politik, media, myndigheter med flera ser samhällsnyttan i att lyssna på branschens budskap. Det är i alla fall min så kallade spaning efter den senaste tidens aktiviteter och publicitet.
Svensk Däckåtervinnings invigning av flaggskeppsanläggningen i Linköping blev en succé med många svenska och internationella besökare. Såväl landshövdingen i Östergötland som kommunalrådet i Linköping uttryckte sig i mycket positiva ordalag kring vad vi gör. Media skrev också ett fint reportage. Veckan efter höll jag själv en presentation på en konferens i Nordamerika om den svenska satsningen på att skapa värde av det återvunna materialet. Stämningen var närmast lyrisk, med flera kanadensiska delstater och besökare från andra länder som ville veta mer och kopiera allt från konceptet till appen för beställning av däckhämtning.
Vi har också blivit nominerade till bästa avfallshanterare i den mycket etablerade Hållbarhetsgalan och är nu finalist. I mitten av oktober deltog vi även i en paneldiskussion om återvinning vid Tekniska Verkens Hållbarhetsdag, där vi fick gehör från såväl tjänstemän som politiker. Att vi är en uppskattad partner till Tekniska Verken i samband med deras satsning på ett ledande hållbarhetscentrum var mycket tydligt i flera presentationer.
I Svenska Däcksäkerhetsrådet dryftas också ett stort antal däckfrågor relaterade till säkerhet och hållbarhet, dels frågan om så kallade ”året-runt-däck”. Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), som deltagit i rådets diskussioner, valde att skapa ett forskningsprojekt kring frågan. Rapporten presenterades i slutet av oktober. I den kunde man belägga vad branschen generellt hade uttryckt, nämligen att sommardäck på sommaren och vinterdäck på vintern är det säkraste alternativet. De kompromisser som måste göras för att få till ett däck för alla säsonger och väder leder till sämre prestanda i varje enskild situation, vilket självklart ligger i sakens natur.
Under oktober höll Däckbranschen tillsammans med flera andra aktörer ett seminarium i riksdagen angående EU:s nya direktiv om tillgång till fordonsdata. Vi kämpar för att data ska vara öppet tillgänglig och inte blockerad av fordonstillverkarna. Frågan fick bra gehör från våra riksdagsledamöter i den uppfattningen, då de förstod att allt annat skulle bli hämmande för konkurrens och innovation.
Slutligen kom nu beskedet att regeringen lagt ett uppdrag för att se över skiftestiderna på våren, en fråga som branschen kämpat för alltsedan nuvarande korta tid infördes.
Seriöst, faktabaserat arbete lönar sig och det är min förhoppning att den positiva trenden ska hålla i sig. När allt kommer till kritan är däckbranschen ju en förutsättning för hela det moderna samhället. Vi är viktiga och vi tar ansvar! Tack för allt gott arbete som just du bidrar med till branschen!
Hälsningar,
Fredrik Ardefors, vd för Däckbranschen Sverige
Den här ledaren finns också att läsa i Däcksnack nr 5 2023. Du hittar den HÄR.