"Det är viktigt att de som använder dubbdäck har rimliga förutsättningar att göra ett planerat och säkert byte av däcken", säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
"Det här är ett steg i rätt riktning inom en av de viktigaste frågorna för våra medlemmar", säger Anna Ljungdell, ordförande för Däckspecialisternas Riksförbund.
Ministern Andreas Carlson skiftar däck vid ett verkstadsbesök nu i oktober.
Transportstyrelsen ska utreda förlängning av vårens skiftessäsong
Nyheter
26 oktober 2023
Text: Jonna Jansson Foto: Ninni Andersson/Regeringskansliet, Jesper Mott
En av däckbranschens största hjärtefrågor har nu fått politiskt gehör. Idag meddelade regeringen att de ger Transportstyrelsen i uppdrag att utreda tillåten tid för dubbdäck på våren. Utgångspunkten för utredningen ska vara att tiden då förbud infaller skjuts fram med två veckor. Uppdraget ska redovisas senast den 16 augusti 2024.
Regeringens uppdrag till Transportstyrelsen handlar om att utreda och ta fram förslag till ändringar när det gäller datum för förbud mot att använda dubbdäck. Utgångspunkten för utredningen och förslagen ska vara att tiden då det är tillåtet att använda dubbdäck på våren förlängs med två veckor.
Transportstyrelsen ska särskilt utreda om reglerna kan utvecklas för att ytterligare ta hänsyn till de förutsättningar som gäller i olika delar av Sverige. I uppdraget ingår också att redogöra för konsekvenserna av att ändra reglerna.
– Det är viktigt att de som använder dubbdäck har rimliga förutsättningar att göra ett planerat och säkert byte av däcken. Som reglerna ser ut i dag har bilister en begränsad tid på sig att byta däck på våren, vilket också sätter press på verkstäder som genomför en stor del av alla däckbyten, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Enligt dagens regler ska de flesta bilar ha vinterdäck eller likvärdig utrustning under perioden 1 december–31 mars när vinterväglag råder. Samtidigt är användning av dubbdäck förbjuden under perioden 16 april–30 september annat än när det råder vinterväglag eller sådant väglag kan befaras och detta motiverar att dubbdäck används. Dessa två regler ger bilister som kör med dubbdäck på vintern en begränsad tid att byta däck på våren.
Glädjande besked för däckbranschen
För Anna Ljungdell, ordförande för Däckspecialisternas Riksförbund (DRF), kom nyheten om utredningsuppdraget som en glädjande nyhet.
– Det här är ett steg i rätt riktning inom en av de viktigaste frågorna för våra medlemmar. Det känns bra att vi har nått fram med vår argumentation och att politikerna verkar ha förstått problematiken som det nuvarande datumet för dubbdäcksförbud medför, framför allt när det gäller verkstädernas arbetsvillkor. Även om en utredning inte är samma sak som en definitiv ändring i lagstiftningen så är det här ett steg på vägen, säger hon.
Vidare berättar hon att branschen förväntar sig att utredarna på Transportstyrelsen ska föra en dialog med branschen under utredningens gång.
– Det är viktigt att Transportstyrelsen tar sig tid att lyssna till våra argument, precis som regeringen har gjort. Framför allt handlar den här frågan om att Sverige är ett avlångt land. Det är nästan alltid olika väderleksförhållanden i Kiruna och Skåne i april när dubbdäcken ska skiftas. Vi är beredda att diskutera olika möjligheter för hur dubbdäcksförbudet skulle kunna utformas, så länge man tar hänsyn till variationerna. Tittar man på Norge så har de till exempel några regioner med längre skiftestid, bestämda utefter hur vädret ser ut under ett normalår. Något liknande skulle vi kunna vara beredda att prova. Att det behövs någon typ av förändring är i alla fall glasklart, avslutar Anna Ljungdell.