CLP Systems är ett litet företag med bara fem anställda. Ändå är har de en starkt internationell inriktning och en grundmurad position inom sina verksamhetsområde – fordonsteknik, vapenteknik och kriminalteknik.
Inom fordonsteknik är det framför allt säkerhetsutrustning för hjuldrivna fordon som CLP gjort sig kända för. Med det svenska försvaret som största kund men också polis, Säpo och privata säkerhetsföretag, har CLP sedan många år försett verksamheter med höga säkerhetskrav med utrustning som säkrar att militärfordon, polisbilar och värdetransportbilar kan framföras säkert, utan avbrott som orsakats av skottskador på däcken, spikmattor på vägen eller skarpa föremål i terrängen.
Militära behov till civil nytta
– Vi kan hjälpa våra kunder med däckssköldar för skydd av däckens sidor och Runflat-teknik i form av ilägg som pressas in i hjulen, innanför däcken och som oftast kombineras med CTI-ventiler för tryckreglering, berättar Nikolai Grull, som är vd på CLP.
Andreas Engblom är marknadschef på CLP Systems. Han framhåller att även om de här skyddsteknologierna ursprungligen tagits fram för militära ändamål så har de också en stor civil tillämpning:
– Det var franska Hutchinsons amerikanska bolag inom däcksskydd som tog fram lösningarna för några år sedan. De har spelat en stor roll för den amerikanska krigsmakten under operationer i Afghanistan och Mellanöstern men börjar nu också hitta användare inom civila verksamheter som gruvindustri, åkerier och bussbolag.
Skyddar linjebussar
Däcksidan är hjulets svagaste punkt. Så överallt där de kan skadas av skarpa stenkanter – vare sig det nu är stenkross i en gruva eller en trottoarkant i Stockholms innerstad – kan en sköld som skyddar däcksidan vara en god affär.
– Däck till bussar och lastbilar, entreprenadmaskiner eller stora gruvmaskiner är dyra i inköp. Att då istället köpa en däcksköld som kanske bara betingar en tiondel av däckets pris är en god affär, framhåller Nikolai Grull. En skadad sköld är relativt enkel att byta och arbetet tar inte så lång tid heller, jämfört med ett normalt däckbyte.
En fråga om säkerhet
Men det är förstås inte bara ekonomin som talar för däcksköldar och Runflat-system. Många gånger är det säkerhetsaspekterna som fäller avgörandet. I militära sammanhang är det självklart så att ett fordon som blivit beskjutet eller kört på något skarpt föremål i terrängen helst ska gå att omedelbart köra vidare.
– Samma förhållande gäller för värdetransportbilar. Säkerhetsföretagen vill inte att deras fordon ska kunna stoppas av spikmattor så de köper Runflat-inlägg av oss för att inte bilarna ska kunna stoppas, tillägger Andreas Engblom. Han menar att också åkerier som kör tankbilar med farlig last genom känsliga områden har anledning att fundera över hur bilarna ska kunna hantera en punktering. Med CLP-s däckskyddslösningar kan de ta sig ur det känsliga området.
Bättre än kedjor
Däcksköldarna finns i två olika material – gummi och plast. Gummi är vanligast eftersom det ger en sköld som inte bara skyddar utan också har en viss flexibilitet vid påkörning av hinder. De påverkar inte fordonets köregenskaper utan ger en avsevärt behagligare och tystare gång än däckskedjor som annars är det traditionella sättet att skydda stora fordonsdäck inom exempelvis gruvindustrin.
Nikolai Grull, som mest arbetar med CLP:s militära kunder, framhåller en annan fördel med däckskölden.
– Ett militärfordon som har sköldar på däcken lämnar efter sig en mycket mindre IR-signatur. Eftersom det är ofta hjulen som avslöjar fientliga fordon för IR-sökare så är det en nog så viktig faktor i de militära sammanhangen.
Nyligen fick CLP System en stor order från Saab, som har i uppdrag att svara för underhållet av den svenska försvarsmaktens fordon. Bland annat ska alla fordon i den svenska FN-insatsen i Mali förses med däcksköldar. Både för att skydda mot beskjutning och vassa föremål ute i den ofta ganska svårframkomliga västafrikanska terrängen.
Fakta CLP Systems
• Grundat av Tomas Jagerman 1994. Han är nu styrelseordförande
• Har fem anställda vi huvudkontoret i Täby och agenter i ett 30-tal länder
• Omsätter cirka 25 miljoner kronor
• Vinstmarginal bokslutsåret 2018-19: 6,15 procent