Berätta kort - vem är Karin Jedselius?
– Jag är en 35-årig tjej, bor ett par mil utanför Örebro tillsammans med mina två barn. Jag arbetar som bärgare på Assistancekåren i Örebro och har ett stort intresse för bilar och motorer - både i stort som smått. Men visst - motorintresset väger högst, ett intresse som jag också delar med min pojkvän. Just nu så har vi varsin Chevrolet Camaro, en årsmodell -18 och en -67. I garaget står även en Volvo Amazon kombi samt en liten husvagn. Två projekt med tanken att de båda ska rulla ute på vägarna till sommaren. Vintertid åker jag gärna snöskoter, det är bland det roligaste och härligaste som finns.
Du är ambassadör för Continental. Varför tackade du ja till det?
– När Continental och frågade om jag kunde tänka mig att vara ambassadör så kändes det så självklart, detta är verkligen någonting jag kan stå för och Continentals vision om noll tolerans av dödsfall i trafiken är ju någonting som vi alla strävar efter. Återigen, i mitt yrke ser jag många gånger vikten av säkerhet i trafiken och däcken är ett av dom viktigaste faktorerna och ett mycket viktigt ämne. Det är ett både spännande och viktigt uppdrag som jag är väldigt stolt över.
Vilka däck kör du - och varför?
– Tungbärgaren som jag kör till vardags är rustad med Conti CrossTrac HS3 på framdäcken samt Conti CrossTrac HD3 på bakdäcken. Privat och till vardags kör jag Passat och på den sitter Continentals testvinnare PremiumContact 6. Under sommartid plockar jag ut sommarbilen - en Chevrolet Camaro cabriolet, och på den sitter ett par andra testvinnare från Continental, SportContact 6. Varför valet föll på just dessa däck? För mig är det en självklarhet att välja det bästa både för min egen, mina barns och mina medtrafikanters skull.
Vad skulle du med erfarenhet säga är den vanligaste orsaken till att olyckor inträffar? Sommar kontra vinter.
– Jag ser så många olika anledningar till att en olycka sker. Den största är nog ändå bristen på koncentration och att visa respekt och hänsyn till våra medtrafikanter - tyvärr. Många far fram som rena egoister i trafiken. Sommartid är det ofta mycket mer trafik i rörelse än vintertid, vi är fler som ska samsas om vägarna och då brister tålamodet hos många vilket leder till onödiga olyckor. Vintertid skulle jag nog säga att det vanligaste är rena halkolyckor, folk kör ofta över sin förmåga, har alldeles för dåligt tilltaget med tid och
stressar, då händer olyckor lätt. Oavsett årstid så ser man också allt för ofta bristen på bra däck, där tror jag att man kan minska ett stort antal olyckor om man ökar medvetenheten i vikten att bra däck.
Vad skulle du säga är den viktigaste uppgiften i ditt arbete?
– För mig är det viktigaste att ta väl hand om kunden och dess fordon, ofta är det ett trauma i stort eller i smått oavsett vad som hänt med kundens fordon. Oavsett om det är en våldsam kollision eller om så bara en liten punktering så är det viktigt att kunden känner tillit och att jag tar väl hand om deras ägodel.
Vad innebär säkerhet för dig?
– Säkerhet är A och O för att undvika allvarliga olyckor. Ett välvårdat fordon utan brister, godkända däck och bilbälte är lika viktigt som att man är i god fysik för att köra sitt fordon. Att vara trött och okoncentrerad av olika anledningar kan vara minst lika förödande som att ha blankslitna däck på en isig väg. Har man ett jobb som jag så finns det alltid ett säkerhetstänk, både som bärgare och privatperson. Säkerhet är extremt viktigt, är man medveten om risker så får man en mycket större respekt.
Vilket säkerhetstips vill du skicka med till yrkesförare samt privatpersoner som är ute och kör på vägarna?
– Som yrkesförare har man ett extremt stort ansvar gentemot sina medtrafikanter, där är mitt tips att alltid vara ett gott föredöme. Se till att fordonet du framför är i gott skick med bra däck, kör pigg och utvilad och var ödmjuk - visa att du är en professionell yrkeschaufför. Till privatpersoner är tipset i stort sett detsamma. Visa hänsyn, ta god tid på sig, se till att hålla avstånd, sluta stressa - det är bättre att bli sen fram till målet än att inte anlända alls…
Vad ser du skulle krävas för att närma sig Noll-visionen?
– Medvetenhet! Att folk blir medvetna om riskerna är nog det viktigaste av allt. Har ma tänket ”det händer aldrig mig” så är man helt fel ute. Här tror jag att körskolor har en mycket viktig uppgift, redan innan man släpper ut en ny chaufför i trafiken så ska den chauffören vara medveten om vikten av att vara väl förberedd, att framföra ett fordon som inte har brister, att ha respekt för att det kan gå riktigt illa om man inte tänker på det. Det finns så mycket man skulle vilja banka in i huvudet på folk. Detta är ett ämne som jag verkligen kan relatera till och aldrig prata för mycket om.
Vad är ditt tips till tjejer som funderar på att ta sig in i branschen?
– Är man tjej och tycker bärgaryrket verkar intressant så är mitt tips att ta steget, hör av dig till närmaste bärgningsfirma och fråga om du får vara med och framförallt visa att du har ett intresse. Inom bärgningen krävs ingen speciell utbildning men man måste däremot ha intresset och viljan att lära sig. Eftersom de flesta bärgningsbilar är tyngre än en vanlig personbil så är en behörighet till lastbil på körkortet dessutom ganska viktigt. Men du kan ju fortfarande åka med och lära dig yrket innan du bestämmer dig för att ta körkort för lastbil.