Senast Däckdebatt träffade Mikaela Åhlin-Kottulinsky hade hon precis kammat hem vinsten i STCC-racet på Karlskoga Motorstadio 2018. Ett lopp som gjorde henne till den första och fortfarande enda kvinnan att vinna ett STCC-race. Året därpå var fortsatt starkt för Mikaela och hon inledde säsongen 2019 med att ta pole position.
– Det var en stark säsong för mig och jag hamnade på pallen i nästan varje race. Under 2019 signade jag även med Continental för att bli deras testförare för serien Exteme E. Vi presenterade Extreme E-bilen på Goodwood Festival of Speed och testkörde både bilen och däcken i Frankrike. Det var ett händelserikt år, säger hon.
Men efter ett starkt 2019 kom 2020 och som för många andra vände allt även för Mikaela. Säsongen blev framflyttad och hennes bil som skulle ha levererats i mitten av april kom inte förrän i slutet av juli. Hoppet om att hamna topp tre gled sakta ifrån henne.
– Från den ena dagen till den andra blev allt inställt. Vi tävlade bara fyra helger under 2020 vilket gör allting väldigt skört. Vi i teamet hittade inte rätt med bilen och de första två racehelgerna var tuffa. Vi återhämtade oss till den näst sista helgen i Mantorp där jag tog pallplats. Även den sista helgen var stark. Det var skönt att få avsluta säsongen med en bra känsla i kroppen trots allt.
I takt med att tävlingar och event ställdes in till följd av pandemin uppstod idén om att genomföra digitala läger för tjejer, för att få in fler kvinnor i motorsporten.
– Ett vanligt år har vi ett fysiskt tjejläger tillsammans med Svensk Bilsport, där tjejer får lära sig mer om motorsport. När vi blev tvungna att ställa in det fysiska lägret uppstod istället idén om en digital variant. Vi kommer att genomföra fler läger under året där tjejer kan få en inblick i motorsporten från sin egen dator. Det känns otroligt roligt, säger Mikaela och fortsätter:
– Historiskt är det väldigt få team och sponsorer som har satsat på kvinnor men klimatet håller på att förändras. Jag tror att motorvärlden börjar förstå att det skapar en mycket bättre gruppdynamik när det finns både kvinnor och män. För att kunna vinna ett race behövs ett toppteam och tidigare har inte den supporten funnits för kvinnor. Nu ser vi en vändning och det satsas mer på kvinnor.
En annan sak som ligger henne varmt om hjärtat är motorsport med eldrivna bilar.
– Jag sitter med i FIA Electric and New Energy Championship Commission och även i SBF el som jobbar för att hela motorsporten ska bli fossilfri till 2030. Vi lägger fram förslag på hur vi ska nå målet och hur man ska tänka för att göra det möjligt. Det är något jag brinner jag för.
Trots att vi bara är några få månader in i 2021 har det redan hänt grejer för Mikaela. I februari presenterades nyheten att hon förlänger kontraktet med PWR Racing ytterligare två år. Tillsammans har de tagit flertalet pallplatser och nu fortsätter jakten på ytterligare mästerskapstitlar. Dessvärre har säsongen, som var planerad att starta i maj, redan hunnit bli framflyttad till juni.
– Jag ser på vårt samarbete med spänning. En övergång till en eldriven och mer hållbar motorsport är något jag brinner för precis som PWR, likaså att få fler kvinnor till motorsporten. Inte bara som utövare utan på andra positioner också. Tillsammans med PWR har jag uppnått drömmen att som första kvinna vinna ett race i STCC. Nu ser jag fram emot att jobba med dem mot min nästa dröm, att som första kvinna vinna mästerskapet.
Om Mikaela:
Ålder: 28 år.
Uppväxt: I Hammarö, strax utanför Karlstad i Värmland.
Resdagar per år: ”Jag började att räkna mina resdagar men gav upp lika fort. Det var alldeles för många”.
Intresse: ”Att umgås med familj och vänner. Jag älskar också att dansa. Jag var gymnast och dansare fram tills jag var 18 år”.
Hur gammal var du när du började med motorsport? ”Första gången jag satt i en gokart var jag 6 år gammal och första gången jag tävlade var jag 12 år”.
Det bästa med motorsport? ”Att vinna tillsammans med mitt team är en otrolig känsla. Och sedan allting jag får uppleva, det är jag otroligt tacksam för”.
Läs även artikeln: Åhlin-Kottulinsky är testförare för den extrema racingserien här!