En person som har reagerat starkt på Volvos beslut är motorjournalisten Nils Svärd på tidningen Vi Bilägare. När Däckdebatt kontaktar honom beskriver han nyheten som obegriplig.
– För ett svenskt vidkommande är beslutet helt olämpligt. I Sverige har vi plötslig vinterhalka som inträffar några gånger varje vinter, även söderut. Och det är när vägen är som halast som skillnaderna mellan däcken och olycksrisken är som störst, säger han och fortsätter:
– Så kallade året runt-däck är på stark uppgång i Europa, där Volvos inflytande är begränsat. I Sverige däremot är satsningen som att öppna Pandoras ask. Däcktillverkarna har varit väldigt återhållsamma med att promota den här typen av däck, men om Volvo erbjuder detta till sina kunder förändras läget helt.
Bedömer du det som trafiksäkert att köra med dessa däck på vinterväglag och på varma sommarvägar?
– För användning i Sverige, där det är lägre sommartemperaturer inte minst i norr där det kan komma snöfall långt in i juni, kan det vara ett bra däckval på sommaren. Men däcken är inte alls lämpliga på frusna vintervägar. Vi har testat och jämfört med riktiga vinterdäck. Bromssträckorna på snö är inte oroväckande, men kurvgreppet och framför allt greppet på is gör dem helt olämpliga, även för den som kör på Västkusten där det inte är ovanligt att vägarna fryser på. Jag förstår om Volvo anser att traditionella nordiska friktionsdäck är för mjuka för kunder som främst kör på saltade och bara vägar, men för dessa kunder är europeiska friktionsdäck det allra bästa valet! De ger den stabilitet och korta bromssträcka på våta vägar som en tung elbils-Volvo behöver, säger Nils Svärd.
Kommer initiativet att påverka däckverkstäderna?
– Absolut, men även Volvos egna återförsäljare, som Volvo redan har börjat vända ryggen till. Med ett däckhotell kommer kunderna till återförsäljaren minst två gånger per år. Det är en viktig kundkontakt som kan ge annan merförsäljning, exempelvis en bilservice, tvätt eller eftermarknadsprylar. Sedan är initiativet lite av ett underkännande av Volvos kunder. Beslutet att satsa på så kallade året runt-däck är att säga att kunderna som köper företagets 400-hästars coupésuv inte bryr sig som styrkänsla eller sportig väghållning. Det må vara sant för majoriteten av bilköparna, men det får nog bilnördarna att välja något annat, säger Nils Svärd.
En annan person som häpnade över Volvos beslut är Robert Collin, motorjournalist på Aftonbladet.
Vad tänker du om att Volvo väljer att sätta så kallade året runt-däck på sin nya elbilsmodell?
– Hade det varit någon tillverkare från Mellaneuropa, Kina eller Korea hade jag tyckt att det varit en jättedålig idé. Nu när det är Volvo förstår jag ingenting. De säger att ingen ska dö eller skadas allvarligt i en ny Volvo och gör allt för att hålla det, men så ska de plötsligt sälja sin nya bil med dåliga sommardäck märkta med en snöflinga? Jag förstår inte hur de tänker. Det är helt fel. Jag hoppas verkligen att de kommer att ändra sig, säger Robert Collin.
Vilka risker ser du att Volvos val av däck innebär?
– Dels finns det en spridningsrisk, att om Volvo säljer så kallade året runt-däck så kommer alla tycka att sådana däck är jättebra. Det är allvarligt. Här jobbar däcktillverkarna för att få vinterdäck med eller utan dubb som är tysta, komfortabla, ganska stabila och inte sliter på asfalten – och de har tagit fram jättefina däck verkligen – och så kommer det här? Det är så jäkla barockt så det finns inte, säger Robert Collin och fortsätter:
– För det andra innebär så kallade året runt-däck en stor risk för konsumenterna. De här däcken kommer självklart att få dåligt betyg på isgrepp, men frågan är om konsumenterna kommer att bry sig om det om Volvo säger att däcken är bra. Jag hoppas och tror att det finns några kloka människor på Volvo som hinner få stopp på det här innan man får börja leta efter Volvos elbilar i skogen. För det är där de kommer att hamna.
Vad är din erfarenhet av så kallade året runt-däck?
– Jag tycker att det är rent av kriminellt av våra myndigheter att tillåta den här typen av däck. Det finns krav på att dubbar inte ska slita på asfalten, samtidigt som det saknas krav på att så kallade året runt-däck ska ha någon typ av grepp på is. Jag testade ett no season-däck i Aftonbladets däcktest 2019, och det däcket var osannolikt dåligt på vinterväglag. Vi kom inte upp för minsta lilla backe. Det enda det fick godkänt för var som sommardäck på torr och våt asfalt. Där var det superbra naturligtvis, men ändå inte lika bra som ett riktigt sommardäck, säger Robert Collin.
Alrik Söderlind, chefredaktör för tidningen Auto Motor & Sport, uttrycker även han sin frustration mot att Volvo väljer att rusta sin nya elbil med vad han kallar allvädersdäck.
Vad anser du om Volvos beslut?
– Det är förvånande! Volvo står för säkerhet och de har en teori om att dessa däck ska höja trafiksäkerheten i vissa regioner, men än så länge är det oklart hur det ska gå till, säger Alrik Söderlind.
Hur bedömer du att dessa däck kommer att prestera på olika väglag?
– Allvädersdäck fungerar generellt sett dåligt, främst på snö och is. Det stora problemet kan komma att bli att många nöjer sig med dessa däck, även om de kör på snö och is. Tyvärr pekar mycket på att Volvos satsning på allvädersdäck riskerar att bli dåligt för trafiksäkerheten, säger Alrik Söderlind.
I en krönika på mestmotor.se försöker Alrik Söderlind reda ut varför Volvo har valt att satsa på just så kallade året runt-däck. I texten ifrågasätter han varför Volvo vill att deras kunder ska köra allvädersdäck på vintern. Han frågar sig om det handlar om säkerhet, miljö, ekonomi eller att dagens kunder inte bryr sig och att Volvo därför vill vara dem till lags med ett så enkelt billiv som möjligt.
”Jag förstår det inte. Men innan vi sett testresultat för vad däcken presterar på is och snö – där de kan vara bättre än vad jag tror – har jag svårt att dra slutsatsen att satsningen verkligen initierades av säkerhetsavdelningen. Däremot kan det här betyda en ny trend på den svenska marknaden, att allt fler kör med allvädersdäck året runt – även på snö och is”, skriver han i sin krönika.
Ytterligare en person som är förvånad över Volvos beslut är Linus Pröjtz, däcktestansvarig reporter på Teknikens Värld.
Vad anser ni allmänt om Volvos beslut?
– Det är ett kontroversiellt beslut, utan tvivel. Kanske inte så mycket för de centraleuropeiska marknaderna, men för den svenska marknaden är det absolut så. Om jag tar Stockholm som exempel så har vi haft runt 50 graders temperaturskillnad mellan varmaste sommardagen och kallaste vinterdagen under det senaste året – ett däck som klarar allt vad det innebär har vi på Teknikens Värld än så länge inte stött på i våra tester. Därför ser vi extremt mycket fram emot att testa det här däcket mot sommar- och vinterkonkurrenter, säger Linus Pröjtz.
Hur kommer det påverka däckverkstäderna, särskilt om denna typ av däck införs på fler bilmodeller?
– Jättestor påverkan för däckverkstäderna. Affärsidén om säsongsbyte och däckhotellverksamheten försvinner med året-runt-däck. I övrigt lär det bli färre däckbyten och längre intervall från att däcket är nytt tills det är utslitet. I alla fall om man får tro Volvo som menar att det omnämnda Pirelli-däcket ska ha ”50 procent längre livslängd än tidigare generationer”. Exakt vad det innebär framgår inte – håller det lika länge som en normal och jämförbar omgång sommardäck?
Vad betyder det här för året-runt-däckens ställning och försäljning på europeiska marknader? Blir det ett genombrott med kraftig ökad försäljning som följd?
– Året-runt-däckens andel av den europeiska marknaden ökar kraftigt och på många marknader anses de vara ett smart val. Det är inte alls ovanligt att de levereras som originalmontering på nya bilar och inte sällan måste däcktillverkarna kunna leverera året-runt-däck för att kunna vara med i upphandling inför lansering av nya bilmodeller, säger Linus Pröjtz och fortsätter:
– Givetvis stärker originalmontering däcktypens ställning, men i de fall vi har stött på däcktypen i våra normala biltester utförda i Sverige så har däcktypen alltid underpresterat. Vilket innebär att bilen får lång bromssträcka på torrt och/eller osäkert uppträdande i undanmanöverprovet älgtestet. Vid referenskörning med ett bra sommardäck på samma bil har uppträdandet blivit klart bättre och bromssträckan kortare.
Bedömer ni det som trafiksäkert att köra på dessa däck på vinterväglag och på varma sommarvägar?
– Jag återkommer till temperaturskillnaden i Stockholm under det senaste året och konstaterar ännu en gång att vi på Teknikens Värld än så länge inte stött på ett enda däck som klarar av allt det som krävs för att göra det bra presterande på alla underlag – vid alla temperaturer. Tills motsatsen är bevisad så bedömer jag att det inte är trafiksäkert att köra på den här typen av däck på vinterväglag och på varma sommarvägar. Dessutom tror jag att mängden hårt slitna däck kommer att öka ute på vägarna om säsongsskifte, och därmed kontroll av däcken, försvinner. Det svenska TPMS-undantaget bör i så fall också tas bort, säger Linus Pröjtz.
Några övriga kommentarer?
– Det tycks mycket i den här frågan, vilket är fullt begripligt – många kommer att påverkas vid en eventuell omställning till året-runt-däck. Vår ställning är lite enklare – den dagen ett året-runt-däck presterar bra i testerna så kan vi godkänna det. Men det är ändå inte fullt så enkelt. Vid tester hittills så presterar de bästa året-runt-däcken ungefär som mellaneuropeiska vinterdäck på snö och is, alltså i klass med de vinterdäcken som har sämst is- och snöprestanda på marknaden, säger Linus Pröjtz och tillägger:
– Så bra är de bästa året-runt-däcken. Men de sämsta kan vara fullständigt okörbara och därmed livsfarliga på vinterväglag. Det verkar inte finnas någon nedre gräns för hur dåliga de kan vara och det finns inga branschkontroller som ställer tillräckliga krav för att styra upp detta. Vilket i förlängningen påverkar trafiksäkerheten.