I Sverige finns det nu fler än 200 000 laddhybrider och för varje månad ökar efterfrågan på både helelektriska och laddhybrida personbilar. Många elbilsägare vill ha ett lättrullande däck med så låg ljudnivå som möjligt för att maximera räckvidd och komfort. Många har därför valt dubbfria alternativ på vintern. Men även elbilsförarna kan ibland behöva dubbdäckegenskaper och därför jobbar däcktillverkarna hårt med att ta fram däck som lever upp till elbilsförarnas krav – och samtidigt är dubbade. Nokian presenterar sitt första dubbade däck för elbilar och laddhybrider, Nokian Hakkapelitta 10 EV. Först ut i EV-sortimentet är storlekar från 18 till 21 tum.
– Vi har jobbat med att sänka rullmotståndet och ljudnivån, samt öka stabiliteten och slitstyrkan. Vi har valt en annan typ av gummiblandning för att få maximal slitstyrka och ett mönster som är designat för att optimera rullmotståndet, berättar Emil Sundholm, produktchef på Nokian Tyres AB.
– Dessutom har vi haft fokus på bättre barmarksegenskaper och att däcket ska fungera bra även när det är några plusgrader, säger han.
Akustiskt skum används för att få ner ljudnivån och en gummiblandning som är anpassad för att klara temperatursvängningarna under vintern, som kan vara allt från -50 till +15.
– Dubb eller inte beror mycket på var i landet man bor, men jag tycker att om man kör på vinterväglag, om så bara några dagar om året, så är det klokt att välja dubbat, som har bra egenskaper även på barmark. Kör du på svartis är dubbdäcken överlägsna, säger Emil Sundholm och fortsätter:
– Om man mestadels kör där det är mildare vinter och värdesätter komfort och låg ljudnivå så kan man med fördel välja dubbfria alternativ, men då tycker jag att man ska vara beredd att låta bilen stå när under dagar då det är svartis. Viktigt då också är att tänka på att skillnaden mellan nordiska och centraleuropeiska dubbfria vinterdäck kan vara betydande.
– Många väljer att köra på odubbade vinterdäck även sommartid. Detta är inte att rekommendera då däcken slits i betydligt större utsträckning och gummit inte är anpassat för varma sommardagar. Gummit blir otroligt mjukt, vilket försämrar egenskaperna avsevärt och dessutom påverkar däckets egenskaper även på vintern, tillägger han.
Övergången till uppkopplade fordon är en alltmer påtaglig och spännande trend som även innefattar däck.
– Precis som smarta klockor kan övervaka hjärtfrekvens och syrehalt kommer ett smart uppkopplat däck att kunna hjälpa till med att förutsäga underhåll, hjälpa bilägarna att minimera driftstopp och bättre övervaka däcktrycket för att förlänga däckets livslängd, öka säkerheten och minska oförutsedda kostnader, säger Ernestas Cejauskas, försäljningsansvarig i Norden på Goodyear.
Goodyear brukar i sin produktutveckling utgå från föregående däckmodell och undersöka hur man kan använda de senaste innovationerna för att ytterligare förfina och förbättra produkten. I år presenteras det nya vinterdäcket UltraGrip Performance +. Det har en ny teknik som heter Arctic Eagle Claw Stud, vilket ger 13 procent bättre bromsprestanda på is. Dubben har skarp stiftform för optimalt isgrepp och ett ökat antal dubbar, totalt 220 per däck, vilket ger en effektiv inbromsning även på is. Jämfört med föregångaren uppger Goodyear att bullret minskat med 9 procent tack vare den nya tekniken.
Det finns ett par olika typer av dubbfria vinterdäck på marknaden, dels ”mellaneuropeiska” modeller som är mer anpassade för blöta, milda vintrar och dubbfria alternativ utvecklade för de nordiska vinterförhållandena.
– I ett vinterdäck blir det alltid en kompromiss mellan våtgrepp och isgrepp. Gör vi ett däck med riktigt bra isgrepp har det ett något sämre våtgrepp eller tvärtom, därmed inte sagt att det är dåligt grepp, förklarar Klas Lindén, tekniskt ansvarig för personbilsdäck på Michelin.
Han trycker hårt på vikten av att däcken behåller sina egenskaper även över tid. Michelin har i sin nya serie X Ice och X Ice North, som lanserades med och utan dubb 2018 och 2020, ett mönster som är skuret ner till 3 millimeters mönsterdjup och flera innovativa sajpningar som gör att kunden tryggt och säkert kan köra sitt vinterdäck ner till minsta tillåtna mönsterdjup.
Dubbdäcken dominerar fortfarande på den svenska marknaden, men allt fler efterfrågar dubbfria alternativ.
– Det är mycket som spelar in i valet av däck, hur och var man kör, vad man som förare tycker är viktigt. Att välja rätt typ av däck utifrån de behov man har tycker jag är det viktigaste rådet till konsumenterna. Är man osäker på vad man ska välja, ta hjälp av en återförsäljare som är experter på däck, säger Mattias Palmgren, produktspecialist på Continental.
Säkerhet är för Continental, precis som för övriga tillverkare, det som väger allra tyngst när det gäller utveckling av nya däck. El- och hybridfordons räckvidd och sänkta CO2-utsläpp för bilar med konventionella förbränningsmotorer är ett väldigt viktigt område för både biltillverkare och konsumenter. Därför kommer däck med lågt rullmotstånd fortsatt vara ett prioriterat område inom däckutveckling.
– Egenskaperna som elbilsanvändarna efterfrågar är sådant som vi har jobbat med under många år. Vi har ett brett sortiment av alla typer av vinterdäck såväl elbilsägare, hybridägare och de som kör konventionella bensin- och dieselbilar. Andra områden som jag ser att det kommer hända mycket inom är miljö, både att kunna producera på ett mer miljöriktigt sätt och att återvinna utslitna däck på ett bättre sätt, fortsätter Mattias Palmgren.
Att välja vinterdäck för slutkonsumenten kan upplevas som en djungel och för många är det inköpspriset som är mest relevant när det kommer till valet av vinterdäck. Emil Sundholm på Nokian Tyres vill istället lyfta över fokus till den totala kostnaden som både tar hänsyn till däckets livslängd och minskad bränsleförbrukning.
– Man ska inte stirra sig blind på vad däcket kostar när man köper det tycker jag. Det kan absolut bli billigare att välja ett däck som är dyrare när man köper dem men som håller längre. Detta är vi tydliga med att förmedla till våra återförsäljare och försöker få dem att förmedla budskapet ut till slutkunderna, säger Emil Sundholm.
Vinterdäcken är kunderna oftast beredda att betala lite mer för, menar Mattias Palmgren på Continental.
– Många konsumenter förstår vad de lägger pengar på och varför det är viktigt. Rätt däck för rätt säsong skulle jag säga är det viktigaste att tänka på. Det finns en liten andel bilägare som kör med friktionsdäck på sommaren och utöver att det sliter däcken mycket fortare är det också trafikfarligt då bromsegenskaperna blir helt andra på våta, varma sommarvägar.
Körsätt och lufttryck påverkar däckens livslängd och det enklaste sättet att få ut så mycket som möjligt av sina däck är att se till att köra bränslesnålt med rätt lufttryck i däcken. Fel lufttryck kan förkorta livslängden med 10–20 procent.
– Väldigt många kör med fel lufttryck, det kan bero på allt från slarv till okunskap. Har man rätt lufttryck får man även ett bättre rullmotstånd och ett däck som håller längre, säger Emil Sundholm. Körstil och körmiljö påverkar också livslängden, den som kör mest i stadsmiljö med fler starter, stopp och svängar får räkna med att däcken slits snabbare än den som kör mestadels på landsväg eller motorväg.
Rullmotståndet har varit viktigt för däcktillverkarna under de senaste åren, mellan 2013 och 2018 sänkte Nokian rullmotståndet med åtta procent och med elbilarnas intåg på marknaden fortsätter utvecklingen för att kunna sänka detta ytterligare. Miljö är ett annat fokusområde för däcktillverkarna och för Nokians del används i dagsläget 30 procent biobaserat material. I nya dubbdäck används rapsolja och tallharts.
Ljudnivån har också fått allt mer utrymme i och med elbilarna och laddhybridernas intåg på marknaden. Michelin har ökat antalet dubb i sina däck från omkring 100 till 250, dels för att få ett så bra grepp som möjligt där varje dubb får ett eget spår men också för att det minskar ljudnivån.
– När du placerar dubben på olika ställen bryts frekvensen som dubben skapar och på så vis får vi ner ljudnivån, förklarar Klas Lindén.