”Förra året fick vi svart på vitt att medlemmarna ville ha en förlängd skiftessäsong. Nu vill vi följa hur läget faktiskt ser ut runtom i landet – och över tid”, säger DRF:s ordförande Anna Ljungdell.
Enkäter ska ge mer underlag för en förlängd skiftestid på våren
Nyheter
29 mars 2023
Text: Jonna Jansson Foto: Jesper Mott
Förra året skickade Däckspecialisternas Riksförbund (DRF) ut enkäter till sina medlemmar där de undersökte hur verkstäderna upplevde vårens skiftessäsong. Engagemanget i frågan var stort och entydigt – hela 93 procent ansåg att skiftesperioden behövdes förlängas med två veckor. Nu blir enkäterna årligt återkommande, som ett sätt att generera användbar statistik över tid.
Frågan om att göra vårens skiftesperiod mer flexibel har drivits av DRF sedan dubbdäcksförbudet tidigarelades från den 30 april till den 15 april. I år är inget undantag. Efter att förra året ha fått svart på vitt att medlemmarna har problem med stress under dessa perioder och vill att perioden förlängs kommer DRF nu varje år att samla in data kring mängden däck som har hunnit skiftas runtom i Sverige vid olika tidpunkter under säsongen. En första enkät kommer att skickas ut för att undersöka hur läget ser ut innan skiftessäsongen inleds den 31 mars, och en andra efter den 15 april, när dubbdäcksförbudet har infallit.
Ordförande Anna Ljungdell berättar att branschen ofta tar för givet att även personer utanför branschen har kunskap om hur verkligheten ser ut för landets däckverkstäder, vilket de egentligen inte har. För att kunna argumentera för branschens sak behövs underlag, där hårda fakta har större genomslagskraft. Därför är medlemmarnas deltagande i denna enkätundersökning av stor betydelse.
– Det här konceptet bygger på att vi får en hög svarsfrekvens. Som verksam i däckbranschen hjälper man sig själv genom att svara på dessa enkäter. Vi kommer att kunna använda statistiken i samtal med beslutsfattare, i vägledning framåt och till att dra viktiga slutsatser, säger hon.
Hur skulle du beskriva verkstädernas engagemang i frågan i år?
– Att förlänga vårens två veckor långa skiftesperiod har varit en prioriterad fråga för däckbranschen sedan dubbdäckslagen infördes. Verkstäderna utsätts för orimligt hög arbetsbelastning. Visst finns det lite flexibilitet i lagstiftningen som säger att man får köra med dubbdäck efter den 15 april om väglaget så medger, men verkstäderna vittnar om att många kunder är oroliga för att polisen ska bötfälla dem om de har dubbdäcken på lite för länge. Många åker också till fjällen kring påsk när skiftesperioden brukar infalla. Den oro som uppstår gör att man i delar av landet skiftar tidigare än man kanske behöver, vilket kan bli trafikfarligt, säger Anna Ljungdell.
Hur vill ni på DRF att vårens skiftesperiod ska se ut?
– Vårt mål är att återgå till att dubbdäcksförbudet infaller den 30 april, som det var förut. Vi kan också tänka oss en mer flexibel skiftestid utefter var i landet man bor. Huvudsaken är att lagarna åtminstone tar hänsyn till att Sverige är ett avlångt land och att rätt sorts däck handlar om trafiksäkerhet först och främst. Vi på DRF har tagit fram SMHI-data som visar att det kan ligga kvar snö och is på vägarna i så mycket som halva Sverige efter den 15 april. Förra året kom det till exempel otroligt mycket snö mitt under skiftessäsongen, då flera redan hade hunnit skifta till sommardäck. Det understryker hur verklighetsfrånvänd dubbdäckslagen är idag, avslutar Anna Ljungdell.