Även om 2023 enligt kedjechefen på Superdäck, Jonas Lundh, var ett år med flera utmaningar på däckmarknaden, presterade den rikstäckande däckkedjan en ökad försäljning och medlemsökning:
– 2023 var ett år med flera utmaningar på marknaden. Stigande räntor och inflation påverkade många bilägares köpkraft, och det märkte även våra kedjemedlemmar. Vi försökte på Superdäck att anpassa oss genom att öka vårt fokus på de billigare däckmärkena. Vi är totalt sett nöjda med året när vi ser tillbaka på det, eftersom vi trots utmaningarna växte och fick sju nya medlemmar. Superdäck har därmed mer än 120 medlemmar, berättar han.
Nytt budgetmärke introduceras
Kedjechefen förväntar sig att kundernas fokus på prisvänliga lösningar kommer att fortsätta under det nya året. Superdäck kommer därför fortsatt att fokusera på de billigare märkena samt däckmärket Toyo.
– Vi kommer under det nya året att fortsätta fokusera på de billigare märkena för att hjälpa våra återförsäljare att möta prismedvetna kunders behov. Därför planerar vi också att introducera ett nytt budgetmärke till våra kunder till nästa vår. Utöver det har vi fortsatt mycket fokus på det japanska däckmärket Toyo, som erbjuder hög kvalitet till en prisnivå i mellanklassen och ett komplett utbud av däck riktade mot de nordiska marknaderna, säger Jonas Lundh.
Elbilar ett fokusområde
En annan trend som var på agendan 2023 var enligt kedjechefen spridningen av elbilar, vilket också påverkade Superdäcks medlemmar.
– Elbilsmarknaden växte under 2023 och det märkte många av våra kunder också. Med 18 till 22 tum som den nya standardstorleken på elbildäck har vi på Superdäck också sett att det ställer nya krav på oss. Framför allt betyder det återigen mycket att ha prisvänliga lösningar, eftersom de större däcken kan kosta mer än kunderna är vana vid, säger han och utvecklar:
– Därför introducerade vi också ett komplett fälgprogram med design riktad mot de mest populära elbilarna under vintern 2023 som ett alternativ till fabriksmonterade fälgar. De var mycket populära hos våra kunder, och prisvänliga alternativ till fabriksmonterade kompletta hjul för elbilar kommer fortsatt att vara ett fokusområde för oss under 2024.
Ambition om fortsatt tillväxt
Utöver att de större hjulen från elbilar också stödjer kundernas redan befintliga behov av ekonomiskt attraktiva alternativ till fabriksmonterade kompletta hjul, har elbilsmarknadens tillväxt också haft en annan konsekvens för däckverkstäderna, som Jonas Lundh pekar på:
– De större hjulen innebär också att det har blivit ett ökat tryck på däckhotellen, eftersom de större hjulen tar mer plats och är tyngre att hantera. Det gör det därför mindre meningsfullt för många däckverkstäder att ha däck i lager. Därför är snabb leverans fortsatt ett viktigt fokusområde för oss tillsammans med tillgången till ett stort urval av många olika varor.
– Flera av våra kunder upplever också att däckmarknaden har blivit mer komplex att navigera i. Det finns fler storlekar, dimensioner och olika monteringar på fram- och bakaxel att hålla reda på. Här ska vi hjälpa till att göra det enkelt och bekvämt att välja rätt däck. Slutligen önskar vi att öka kännedomen om Superdäck, varför vi kommer att investera mer massivt i marknadsföring under det nya året. Med dessa åtgärder siktar vi på att fortsätta tillväxten under 2024, och vi är alltid öppna för att gå i dialog med däckverkstäder som kan vara intresserade av att höra mer om Superdäckkedjan, säger Jonas Lundh.