När säsongen rullar igång i Barcelona om en dryg månad är värmlänningen redo att ta kampen om titeln. Han kommer att sitta i en Volkswagen Polo GTI RX, identisk med den han körde 2018.
- Mitt mål är att fajtas om guldet, säger Johan Kristoffersson.
Johan Kristoffersson dominerade FIA World Rallycross Championship 2017 då han vann sju deltävlingar och tog hem sin första VM-titel. 2018 var dominansen ännu större med elva segrar på tolv deltävlingar, vilket ledde till en andra VM-titel. Därefter drog sig Volkswagen Motorsport ur VM-serien och Kristoffersson ägnade därför 2019 åt rally och WTCR-racing. Men nu gör alltså Volkswagen Dealerteam Bauhaus-föraren comeback i egen regi och blir en allvarlig utmanare om VM-titeln.
- Det har varit några hektiska månader och absolut inte den enklaste vägen. Många alternativ har funnits i luften, men nu känner jag mig väldigt nöjd. Rallycross är något jag verkligen brinner för.
Beslutet innebär att rally och racing hamnar i bakgrunden under 2020.
- Vi lägger all energi och fokus på rallycross-VM, säger Johan Kristoffersson.
Stallchefen i Kristoffersson Motorsport, Tommy Kristoffersson förklarar:
- En egen satsning på hela VM-serien är egentligen övermäktig, men tack vare stort stöd från våra två huvudpartner, Volkswagen-återförsäljarna och Bauhaus, kände vi att det var värt att sätta båten i sjön.
Kristoffersson senior har genomfört många till synes omöjliga uppdrag inom motorsporten. Att få klartecken för årets satsning hörde inte till de lättaste.
- Det har varit ytterligare ett tillfälle när man inte har tagit ett nej som ett nej, utan byggt upp tillräckligt bra underlag för att svaret ska bli ett ja till slut. Det ligger enormt mycket arbete bakom, men vi har samlat poäng under ett långvarigt samarbete och Johans leverans saknar motstycke i svensk motorsport.
Men faktum är att finansieringen för en hel VM-serie inte är i mål än.
- Vi hoppas kunna göra så bra resultat inledningsvis att vi lyckas skaffa oss extra support för att genomföra slutdelen av säsongen. Det ställer förstås stora krav på oss själva, men vi är trygga med att ha ett mycket kompetent team.
Satsningen har också ett framtidsperspektiv - med elbilar i siktet, något Tommy Kristoffersson är entusiastisk över.
- Det har alltid varit en förmån att jobba med Volkswagen och tillsammans med deras utvecklingsavdelning hoppas jag att vi ska kunna vara med och lägga grunden för framtidens motorsport. Rallycross är en perfekt produkt för elektrifiering och det finns inget effektivare sätt att bedriva utvecklingsarbete. Mycket av det som kommer fram genom motorsporten används i förlängningen i våra standardbilar.
Att det nu handlar om Tommys favoritdisciplin är ingen hemlighet. Därför gläds han extra inför säsongen 2020.
- Den uppfattningen har förstärkts de senaste åren. Täta heat, bilar med mycket effekt, publikintresset och engagemanget. Det är en sport som väcker känslor. Här har arrangören dessutom träffat rätt med sitt upplägg.
Och Tommy Kristoffersson siktar förstås högt även han.
- Självklart åker vi ut för att vinna, men alla som är initierade vet att det inte är riktigt så enkelt. Vi gör trots allt en privat satsning med begränsade resurser. Det är en astronomisk skillnad jämfört med 2017 och 2018. Då var dessutom bilarna stationerade i Hannover. Nu kommer de att stå i Arvika, även om vi kommer att köpa tjänster av Volkswagen Motorsport.
I Kristoffersson Motorsports verkstad i Koppsäng läggs strategin för Johans jakt på en tredje VM-titel.
- Jag ser supermycket fram emot den här säsongen och det är extra roligt att få göra det med KMS. När vi började med rallycross 2014 satte vi en treårsplan för att bli världsmästare. Så blev det ju också, fast med PSRX där jag hade två fantastiska år. Men det var några i gänget här hemma som så att säga satt på avbytarbänken de åren. Därför är det himla kul att få genomföra det här tillsammans med dem, säger Johan Kristoffersson.
Hur påverkar då ett års frånvaro från WRX?
- Jag ska ärligt säga att jag inte följde VM-serien särskilt mycket förra året. Jag är ganska ointresserad av det jag inte är involverad i, utan fokuserar på det jag håller på med. Men på senaste tiden har jag tittat ikapp en hel del och kunnat se att konkurrenterna tog steg framåt under 2019.
Men dominanten från 2018 har inte heller stått still.
- Jag har också tagit mina kliv som chaufför genom det jag har lärt mig inom rally och banracing och det är ju den mixen som blir rallycross.
Johan Kristoffersson längtar tillbaka till bekanta tävlingsbanor som Hell och Höljes, men det blir också en del nya bekantskaper.
- Spa ser häftig ut och Abu Dhabi har jag inte heller varit på.
I hälften av de tio VM-deltävlingarna kommer Volkswagen Dealerteam Bauhaus att bestå av en bil, men i EM-tävlingarna ska Sondre Evjen stå i samma tält med den KMS-byggda Polo GTI RX han körde förra året. Evjens team bidrar också med viktig support inom logistik under hela säsongen.
Tommy Kristoffersson å sin sida tar ånyo plats i spotter-tornet.
- Jag gillar atmosfären där så det ska bli kul att träffa kollegorna igen. Jag har saknat dem, funderar på om de tycker likadant.