Att lägga tusenlappar på nya däck kan kännas motigt, särskilt under lågkonjunktur. Men enligt Robert Collin, motorjournalist på Aftonbladet, är där extra kronorna är något som varje bilist måste kosta på sig.
– Man kan inte köpa skitdäck bara för att man har ont om pengar. Då får man dra in på något annat. Och slår man ut kostnaden för bra dyra däck och dåliga lågprisdäck blir det inte så stor merkostnad per mil. Hala däck med luriga egenskaper är en fara både för dig, dina unga och oss som är runt omkring dig, säger han.
Det är det varje bilists ansvar att vara säkert rustad på vägen. Vad som är ett tillräckligt bra och säkert däck kan dock vara svårt att avgöra. Skillnaden mellan olika prissegment varierar mellan däcktyper och fabrikat.
– En del lågpristillverkare har blivit riktigt bra på sommardäck. Men ingen har lyckats utveckla ett bra vinterdäck. För det mesta av utvecklingsarbetet måste göras på nordiska vintervägar. Och testbanor. Det går inte att sitta på andra sidan jordklotet och försöka härma dem som har gjort sitt grundarbete och lagt ner mycket tid och engagemang på nordiskt vinterklimat. Inte ens de som har varit uppe i Lappland i tjugo-trettio år kan luta sig tillbaka och dra slutsatser av tidigare års erfarenhet. Det finns en asiatisk tillverkare, koreanska Hankook, som gjort rätt, och byggt en utvecklingsavdelning uppe i Ivalo. De har också riktigt bra vinterdäck. Inte till budgetpris, men i rimligt mellanprisläge.
Vad bör däckåterförsäljare och verkstäder ge för råd till dem som inte har råd att köpa värstingdäck?
– Jag tror att många verkstäder rekommenderar de däck som de själva tjänar mest pengar på. Det gäller i synnerhet popupbytarställena. Säljer de ett billigt Kina-däck säger de att det är lika bra som findäcken. De flesta däckhandlare är ärliga och seriösa, men för att inte bli lurad måste man läsa tidningarnas däcktester. Oftast kommer Aftonbladet, Teknikens Värld och Vi bilägare fram till nästan samma resultat. Olikheterna beror snarare på väder och dimension, och kanske på hur hal isen är, men alla tidningar försöker vara ärliga. Tidningen Motor använder ofta tyska tester, där man testat enligt tyska förhållanden. Men ingen tidning gynnar något speciellt fabrikat.
– Jag avråder också från att köpa begagnade däck. Vi har oftast med begagnade däck i våra tester, både dubbade och odubbade. De kan se ut som nya, alla dubbar kvar och massor av mönster, men de har tappat så mycket av greppet. Ett däck som är ett par år gammalt och har kanske fem millimeter kvar, av kanske nio, är SLUT! Spelar ingen roll om man mest kör på barmark i Stockholmstrakten eller i Mellansverige. Plötsligt är det halt!
Finns det något man kan spara in pengar på utan att tumma på säkerheten?
– Det korta svaret är nej. Vad kostar ett liv, ett livslångt handikapp eller en massa plåtskador jämfört med aningen dyrare däck? I en hel del familjer kör pappa en ny säker tjänstebil och mamma familjens tio år gamla andrabil som inte är lika krocksäker, inte har lika bra köregenskaper och dessutom slitna stötdämpare. Pappa kör på nya premiumdäck och mamma kör ungarna till dagis med skitdäck. Man baxnar!
Så säger däcktillverkarna
Frågorna nedan har skickats till åtta av Sveriges största däcktillverkare. Hälften har valt att återkomma. Här kan du läsa om deras försäljningsstrategier och varför de menar att det lönar sig att köpa premiumdäck.
Emil Sundholm, produktchef på Nokian Tyres:
Har era strategier förändrats något till följd av lågkonjunkturen?
– Nej, vår strategi med fokus på säkerhet och hållbarhet kvarstår.
Vilka däck prioriterar ni vid tillverkning och marknadsföring just nu, de dyraste eller de i låg- och mellansegmentet?
– Vi har alltid prioriterat våra premiumdäck, så också nu.
Hur stor skillnad är det egentligen mellan däcken i olika prissegment?
– Det är otroligt stor skillnad, framför allt om man ser till säkerhetsegenskaperna.
Varför ska konsumenten prioritera att köpa ett dubbelt så dyrt däck även när det är mer skralt i kassan?
– Jag rekommenderar att man försöker se hela kostnaden och inte bara inköpspriset. Totalkostnaden på premiumdäcken är ofta lägre då slitstyrkan är bättre och man får ett lägre rullmotstånd, vilket sparar bränsle alternativt ger längre räckvidd.
Är det lika viktigt att ha värstingdäck på familjens andra bil?
– Ur säkerhetsaspekt, absolut.
Mattias Albrektsson, vd på Continental:
Har era strategier förändrats något till följd av lågkonjunkturen?
– Självklart påverkas vi alla av det rådande världsläget. Samtidigt är det inget som får oss att göra några större ändringar i våra strategier. Vår strategi är att även fortsatt vara en tillverkare av premiumdäck som gör livet bättre och säkrare för människor.
Vilka däck prioriterar ni vid tillverkning och marknadsföring just nu, de dyraste eller de i låg- och mellansegmentet?
– Olika däck passar olika preferenser, och alla däck som finns i vårt sortiment finns där för att de fyller ett behov. Därför är det naturligt för oss att alltid jobba med hela vårt sortiment parallellt.
Hur stor skillnad är det egentligen mellan däcken i olika prissegment?
– Köper du ett däck från Continental kan du alltid vara trygg i att du gör ett bra köp och får ett däck som genomgått våra stenhårda tester för bland annat rullmotstånd, bromssträcka och slitstyrka. Exakt vilket däck som passar just dig är ju också en fråga om preferenser. För vissa är låg bränsleförbrukning eller lång livslängd det viktigaste, medan andra prioriterar köregenskaper och komfort.
Varför ska konsumenten prioritera att köpa ett dubbelt så dyrt däck även när det är mer skralt i kassan?
– Det finns förstås flera olika anledningar att välja ett premiumdäck, dels för säkerheten. Om en olycka eller något oförutsett sker på vägen vill du ha så bra däck som möjligt. Ett premiumdäck är också en investering som betalar av sig. Med rätt däck och rätt däcktryck kan de flesta sänka sin förbrukning, vilket i sin tur kan minska de löpande bränslekostnaderna avsevärt.
Är det lika viktigt att ha värstingdäck på familjens andra bil?
– Säkerhet börjar alltid med däcken. Det är den del av bilen som alltid är i kontakt med underlaget, så det går inte att nog poängtera hur viktigt det är att alltid ha bra däck, även på familjens andra bil. Jag vill också slå ett slag för något som många glömmer, nämligen att regelbundet kontrollera sitt mönsterdjup och sitt däcktryck. Det är ett enkelt och säkert sätt att se till att de däck man har fungerar så bra som möjligt.
Annika Girod, marknadschef på Michelin:
Har era strategier förändrats något till följd av lågkonjunkturen?
– Nej, våra strategier har länge varit långsiktiga och påverkas inte av svängningar i ekonomin. Fokus ligger på lång produktlivslängd och säkerhet under hela denna livslängd. Samtidigt tar vi hänsyn till däckens miljöpåverkan vad gäller råmaterialförbrukning och rullmotstånd vilket blir mer och mer viktigt. Detta inte minst med de stigande priserna på energi och drivmedel, vilket har en tydlig inverkan på gemene mans plånbok. Vi tar hänsyn till allt detta i vår livscykelanalys och jobbar också för att kunna återvinna våra utslitna däck i nytillverkning. Målet är 100 procent återvunnet material i våra produkter år 2050.
Vilka däck prioriterar ni vid tillverkning och marknadsföring just nu, de dyraste eller de i låg- och mellansegmentet?
– Vår prioritet ligger i premiumsegmentet med varumärket Michelin. Och målsättningen är att sälja färre däck till fler kunder för att kunna lyckas med våra utvecklings- och miljömål.
Hur stor skillnad är det egentligen mellan däcken i olika prissegment?
– Det är stor skillnad, framför allt på livslängden, men även andra aspekter spelar roll. Det är inte fel att kasta ett extra öga på däcktester, allra helst tester som görs på slitna däck. Ett däck är bara nytt under en kort period, därefter förändras dess egenskaper. Däcket får lägre rullmotstånd i och med det lägre mönsterdjupet vilket är bra för både plånbok och miljö. Ju längre man kan köra på ett däck mot det lagliga kravet, 1,6 millimeter för sommardäck och 3,6 för vinter, desto bättre blir den ekvationen. Emellertid måste däcket klara av alla säkerhetsaspekter vilket våra premiumdäck gör.
Varför ska konsumenten prioritera att köpa ett dubbelt så dyrt däck även när det är mer skralt i kassan?
– Ofta blir det dyrare däcket den billigaste lösningen på sikt och den bästa lösningen för miljön.
Är det lika viktigt att ha värstingdäck på familjens andra bil?
– Jag skulle välja att kalla det premiumdäck. Premiumdäck är oftast den på sikt mest säkra, ekonomiska och miljöeffektiva lösningen. Säkerhet bör vara en avgörande fråga även för familjens andra bil. En bra idé är att budgetera för sitt fordon vad gäller service, däck och underhåll. På så sätt kan man undvika plötsliga eller oväntade kostnader och få en mer balanserad ekonomi i sitt bilägande. Det är bra både för plånboken, säkerheten och miljön.
Claes Hedström, Sales General Manager Consumer Nordic på Goodyear:
Har era strategier förändrats något till följd av lågkonjunkturen?
– Goodyear-gruppen erbjuder en omfattande portfölj av premium-, value- och budgetvarumärken och kan möta behoven hos alla olika typer av konsumenter. På grund utav marknadens utseende i Sverige så fortsätter vårt fokus att vara på vårt premiumvarumärke Goodyear.
Vilka däck prioriterar ni vid tillverkning och marknadsföring just nu, de dyraste eller de i låg- och mellansegmentet?
– För den kommande vintersäsongen är vår prioritet i Sverige lanseringen av våra två nyheter i Goodyears däcksortiment för vintern. Goodyear UltraGrip Ice 3 är vårt nya dubbfria nordiska vinterdäck och UltraGrip Performance 3 är vårt nya europeiska dubbfria vinterdäck. Tillsammans med dubbdäcket UltraGrip Arctic 2 är de en del av Goodyears mest heltäckande vinterutbud någonsin.
Hur stor skillnad är det egentligen mellan däcken i olika prissegment?
– När du ska bestämma dig för vilka nya däck du ska köpa till ditt fordon kan det först verka som att den största skillnaden mellan premium- och budgetdäck är kostnaden. Budgetdäck är det billigare alternativet när det kommer till den initiala kostnaden; de är dock ofta inte det mest ekonomiska däckvalet under däckens genomsnittliga livslängd. Premiumdäckmärken tenderar att genomgå ytterligare tester av externa parter när det kommer till prestanda kring bromsning, väghållning, kupébuller och vattenplaning – därför tenderar konkurrensen om att prestera i detta segment att vara hög. Utöver det så är många tekniker för väghållning och prestanda i premiumsegmentet baserat på många års erfarenhet från motorsport som sedan används vidare i utformningen av däck för vanliga vägar. I oberoende däcktester som utförs av motortidningar eller testorganisationer rankas premiumdäck nästan alltid bättre än budgetdäck.
Varför ska konsumenten prioritera att köpa ett dubbelt så dyrt däck även när det är mer skralt i kassan?
– Generellt sett är premiumdäck utformade av material med högre kvalité och med tekniker som har positiv inverkan på slitagebild, livslängd, prestanda och bränsleekonomi. Det här gör att det ofta går att få ut fler mil ur ett premiumdäck, samtidigt som körningen blir mer bränsleeffektiv.
Är det lika viktigt att ha värstingdäck på familjens andra bil?
– Däcken är bilens enda kontakten med vägen. Därför är det viktigt att se till att du har däck av bra kvalitet och att de är i gott skick. Se även till att kontrollera mönsterdjupet och däcktrycket regelbundet. Rätt däcktryck bidrar till att ditt fordon kör säkert, förlänger däckens livslängd och hjälper till med bränsleeffektiviteten.
Detta reportage finns också att läsa på sida 27-30 i Däcksnack nr 4 2023.