När Däckdebatt kontaktar Päivi Rehn den 7 april berättar hon om det kaos som rått de senaste dagarna.
– Jag och Tom har varit livrädda för att det här ska hända. Det är vi som driver firman och sköter allt runt omkring, vilket gör verksamheten väldigt sårbar, allra helst i sådana här situationer. Jag har legat sömnlös sedan i lördags och funderat över hur sjutton vi ska få ihop det här. Det är vår värsta mardröm, säger hon.
Hon berättar att hon sedan februari har pusslat med skiftesschemat och utökat antalet bokningsbara tider för att få säsongen att gå ihop.
– Tanken var att jag och Tom skulle arbeta kvällar för att hinna med allt, men nu lär det bli så att vi får jobba nästa helg istället. Om vi är friska till dess vill säga. Jag hoppas att ingen av våra kunder får böter om de blir stoppade av polisen för att de måste byta någon dag för sent, säger Päivi.
Årets skiftesperiod omfattade endast nio vardagar. Under denna tid skulle Rehns Gummi hinna skifta omkring fyratusen däck. Med endast tre av åtta anställda på plats den 6 april, och resten smittade av Covid eller i familjekarantän, stod Päivi och Tom inför en stor utmaning. Päivi berättar att hon i panik mejlade både Däckspecialisternas Riksförbund (DRF), Transportstyrelsen, medlemskedjan Däckia och polisen för att hitta en lösning på problemet.
– I mejlet till polisen frågade jag om det fanns någon chans att de kunde ha någon ödmjukhet i slutet av skiftesperioden om vi inte skulle inte hinna med alla våra inbokade kunder. Till svar fick jag att de som myndighet inte kunde ge enskilda företag dispens från lagen, säger Päivi.
Handfallen och frustrerad över situationen gjorde hon ett inlägg i verkstadens sociala medier.
– Jag visste inte vart mer jag skulle vända mig, så jag valde den ärligaste vägen och visade på Facebook hur läget såg ut. Det bemötande vi fick sedan var helt fantastiskt, säger hon.
Hon beskriver hur vänner och familj slöt upp och kunder med egna företag ringde och erbjöd sig att hyra ut arbetskraft. Den nya partneransvariga på Däckia som hon tidigare mejlat svarade även han att han skulle hjälpa till.
– Han satte sig i bilen och körde hit, tre timmar från Karlstad. Tänk att det finns så ödmjuka människor! Min storebror är också inne nu och två killar har tagit semester från sina ordinarie jobb för att hjälpa till. Nästa vecka kommer dessutom en leverantör från Hankook. Den totala panik jag hade i helgen känner jag mig lugn från nu, säger Päivi.
Hur brukar vårens skiftesperiod se ut hos er då det inte råder pandemi?
– För att undvika den värsta stressen brukar jag alltid boka in alla kunder på givna tider i förväg. Jag ser till att vi har skiftestider till sex-sju-tiden på kvällarna. I vanliga fall har vi även runt tio bilar ute på gården som vi plockar av mellan tidsbokningarna, om det blir en liten mikrolucka, säger Päivi och fortsätter:
– Jag brukar tänka att ”hinner vi med 60 bilar idag så är vi på banan”, men stressen är hela tiden över oss. De här två veckorna är för korta för hela vår bransch. Jag tror risken att man gör små misstag är ganska stor och det får inte hända.
Hur upplevde du skiftestiden i fjol, då branschen fick dispens till den 30 april?
– Då hann vi till och med andas och dricka en klunk vatten mellan hjulskiftena. Den enda tid vi brukar ha att pusta ut annars är under lunchen. Vi brukar låsa verkstaden den timmen just för att man åtminstone ska kunna äta lunch utan att ha ont i magen av stress. På eftermiddagarna brukar jag försöka se till att springa ut med någon kexchoklad till killarna så att de ska orka med, säger Päivi.
Familjen Rehn har drivit familjeföretaget i snart 19 år och det är inte bara Päivi och hennes make Tom som engagerar sig. Familjens äldsta son är även han involverad i verksamheten och en av svärsönerna har precis blivit anställd som bilmekaniker, så att även en bilverkstad kan öppnas i företagets regi. Päivis bror hjälper också till vid behov och hennes mamma brukar städa lokalerna.
– Vi driver verkligen verkstaden som ett familjeföretag. Det är jätteroligt, även om det såklart är känsligt ekonomiskt sett att lägga alla äpplen i samma korg. Att vi har drivit firman i snart 19 år var väl också vår trygghet i den här situationen. Kunderna känner oss väl och vet att vi alltid gör vårt yttersta för att de ska få de tider de vill ha. Jag tror inte att en nystartad firma hade visats lika stor förståelse och ödmjukhet om de hade drabbats av Covid, säger Päivi.
Att Päivi och Tom skulle ta över verkstaden 2003 var ingen självklarhet. Tom hade tidigare arbetat på företaget och sedan han bytt jobb åkte han tillbaka och fikade varje fredag. Så en dag, när familjen Rehn hade tvillingar på 1,5 år och en dotter på två veckor hemma, kom Tom hem och berättade att han fått ett erbjudande.
– Tom hade nämnt för firmans ägare att han var intresserad av att köpa stället och nu var det tydligen till salu. Jag minns att vi låg vakna fem nätter i rad innan vi bestämde oss för att jo men vi kör. Som tur var fick vi med oss banken utan en enda affärsplan, och här står vi 18 år senare, säger Päivi.
Vad tänkte ni när ni fick höra att Transportstyrelsen inte skulle ge samma dispens i år?
– Det var som att de drog ned en rullgardin. Det tror jag att hela branschen kände. Med så starka restriktioner är man livrädd att någon anställd eller någon i dennes familj ska bli sjuk. Man blir så otroligt sårbar, säger Päivi och fortsätter:
– Sedan kan jag verkligen inte förstå varför Transportstyrelsen är så benhårda på att dubbdäcksförbudet måste ligga just den 15 april. Jag menar, det kom snö här i Nyköping i förrgår. Jag vet att Transportstyrelsen försvarade beslutet med att pandemin är under kontroll nu, men i Sörmland stämmer det inte alls. Här har antalet smittade skjutit i höjden. Skolor stängs ned för att det är så många sjuka och i media talas det om en tredje våg.
Vad tror du krävs för att beslutsfattarna ska hörsamma branschen?
– De skulle behöva komma ut och jobba på en däckfirma den åttonde april. Jag vet inte hur annars man ska få dem att verkligen förstå hur ohållbara de här 14 dagarna är. Det finns också en risk med att gränsen ligger så tidigt som den 15 april, för efter det datumet är det upp till varje individuell polis som stannar en att avgöra om det är vinterväglag eller inte. Som förare vill man kanske vara på den säkra sidan för att slippa få böter och då är risken att man byter däck för tidigt. Den stressen kan lätt leda till olyckor, avslutar Päivi.
Fakta
Ägare: Päivi och Tom Rehn
Antal anställda: Fyra
Antal däck i förvaring: 6 000
Motto: ”Se lösningen, inte problemet.”
Det här visste ni inte om oss: ”Vi är otroligt bil- och motorintresserade och bjuder alltid vår extrapersonal på lyxmackor på fredagarna.”
Det bästa med att jobba i däckbranschen: ”Vår nära relation till kunderna. Vi har generationskunder som kommer hit och umgås på fritiden, vilket har gjort att vi inte har behövt annonsera på tio år.”