Trots pandemins konsekvenser är intresset för Automässan stort. Bokningsläget är just nu bättre än motsvarande tidpunkt innan föregående mässa. Detta konstaterar Anna Lena Friberg, affärsansvarig på Automässan.
– 80 procent av mässytan är redan inbokad och tongångarna från utställarna är positiva. Det finns en framtidstro i branschen. Vi vet förstås inte var det landar, men det blir en stark mässa, säger hon.
Motorbranschens service- och eftermarknad går bra, trots de leveransförseningar och ökade fraktkostnader som många drabbats av i spåren av pandemin.
– Allt fler använder bilen till vardags istället för buss och tåg, för att minska risken att bli smittad. Många har också satsat på ”hemester” med bilen istället för att resa utomlands, så bilverkstäderna har haft fullt upp, säger Gilbert Fransson, verksamhetschef för Fordonsverkstadsutrustarna, FVU.
Men det finns också stora utmaningar, menar han. Verkstädernas rätt att få ta del av bilens S-OTP, Secure On-board Telematics Platform är ett exempel. Kärnfrågan gäller vem som äger datan i bilen, ägaren eller fabrikanten. För vanliga verkstäder är det en ödesfråga, som väntar på att bli avgjord av EU.
En angränsande fråga, som lär diskuteras flitigt på mässan, är SERMI – en behörighetsackreditering ner på mekanikernivå, en personlig USB-nyckel kopplad till arbetsplatsen, för att via en central, europeisk, server komma åt teknisk information som av fordonstillverkarna betraktas som säkerhetsrelaterad. Genom licensiering ska verkstäder få tillgång till information som säkerhetsklassats av biltillverkaren, exempelvis stöldskydd och motorstyrning. Nu har EU-kommissionen beslutat att bilverkstäder som vill få tillgång till informationen måste SERMI-certifieras senast 1 augusti 2023, vilket innebär en kapplöpning med tiden.
– För branschen innebär det en verklig utmaning att hinna ackreditera kontrollföretag, som sedan ska certifiera verkstäderna. Det ställer i sin tur nya krav på utbildning av personal. Även här handlar det om en kamp mot tiden, konstaterar Johnny Bräster på Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF.
Han tror att utbildningsfrågan blir viktig på Automässan.
– Teknikskiftet innebär att vi behöver nya kompetenser. Vi måste kompetensutveckla befintliga medarbetare, men även attrahera nya generationer. Där tror jag att digitaliseringen kan bidra till att fler får upp ögonen för vår bransch.
Teknikskiftet skapar möjligheter
Elektrifieringen av fordonsflottan innebär ett långsiktigt hot mot både verkstäder och grossister eftersom en bil med förbränningsmotor innehåller tusentals fler reservdelar än en elbil. Utvecklingen är tydlig, men än så länge går det cirka 20 fossildrivna bilar på varje el- eller hybridbil i Sverige.
– Vi talar om en utfasning, men den kommer ta lång tid. Jag är optimistisk. Vår bransch riskerar inte att dö ut på grund av teknikskiftet, men vi måste ställa om. De som är professionella och framsynta kommer att klara det. Vissa får det tufft, andra ser nya möjligheter, säger Johnny Bräster och fortsätter:
– Elektrifieringen och den ökade digitaliseringen är de absolut största utmaningarna för branschen. På mässan koncentreras därför mycket kring dessa frågor, både i seminarier och på mässgolvet.
Om Automässan
Automässan är norra Europas största mötesplats för bilbranschens service- och eftermarknad. Mässan arrangeras på uppdrag av FVU (Fordonsverkstadsutrustarna) och SBF (Sveriges Bildelsgrossisters Förening) i samarbete med MRF (Motorbranschens Riksförbund), MAF (Motorbranschens Arbetsgivarförbund), DRF (Däckspecialisternas Riksförbund) och SFVF (Sveriges Fordonsverkstäders Förening). 2020 hade Automässan 280 utställare från 17 länder och 17 000 besökare från 59 länder. Automässan 2023 går av stapeln den 18-21 januari på Svenska Mässan i Göteborg.