Tester som har gjorts av bland annat Riksförbundet M Sverige, visar att odubbade vinterdäck har en 40 procent längre bromssträcka på sommarväg, jämfört med sommardäck. Gummit i vinterdäck är dessutom mjukare, vilket under varma sommardagar gör det riskfyllt att köra med dessa typer av däck.
Det var i början av augusti som Håkan Stolpe hyrde familjens semesterbil, en Fiat 500, från hyrbilsföretaget Avis. Under den cirka 30 mil långa resan från Stockholm till Hälsingland upplevde Håkan att bilen kändes ostadig på vägen. När han inspekterade däcken såg han till sin förfäran att bilen levererats med vinterdäck, mitt i den svenska sommaren.
– Jag utgick från att Avis skulle leverera en bil med för årstiden lämpliga däck. Det känns orimligt att jag inte blev upplyst om att bilen levererades med vinterdäck och att jag heller inte fick valet när jag bokade att välja ett alternativ med sommardäck, säger Håkan Stolpe.
Håkan föreslog att han på Avis bekostnad skulle få byta de för årstiden olämpliga däcken mot sommardäck på närmaste däckverkstad. Något som Avis inte gick med på. Istället fick Håkan valet att bege sig tillbaka till Stockholm för att byta bil.
– Avis erbjuder mig att åka 30 mil och tillbaka för att byta bil. Jag ska då betala milkostnaden samt eventuell uppgradering och lägga två dagars resande på detta. Att utsätta kunder och medtrafikanter för risk är för mig oacceptabelt.
Däckdebatt tog kontakt med Avis som gav något intetsägande svar på våra frågor.
Hur kommer det sig att ni använder er av odubbade vinterdäck under sommaren, när det är känt för att vara farligt?
– Den globala leveranskedjan för nya fordon, däck och reservdelar har påverkats kraftigt av Coronapandemin. Detta innebar bland annat stora avbrott i leveranser av bilar och däck till hyrbilar. När pandemin först slog till blev resultatet att många kunder ville behålla sin hyrbil under en längre period. Detta eftersom råden från myndigheter var att undvika kollektivtrafiken om möjligt, säger Tobias Rydergren, pressansvarig för Avis.
Ni har tidigare nämnt att på grund av Corona har ni inte fått byta däcken. Vi har daglig kontakt med däckverkstäder och det har inte varit några problem för dem att byta däck?
– Vi försöker alltid byta till sommardäck då det är möjligt. Ett litet antal bilar som hyrdes innan pandemin bröt ut i Sverige förblev dock längre på friktionsdäck än vad vi förväntat oss. För bilar som är ute på långtidsuthyrning är vår process att kontakta kunderna som kör bil med vinterdäck och boka ett datum som de ska komma in till en hyresstation och byta däck eller bil.
Håkan Stolpe blev inte informerad om att han hyrde en bil med odubbade vinterdäck. Är det inte er skyldighet att informera kunden om detta?
– Kunden borde ha informerats om att bilen hade friktionsdäck. Vi undersöker detta med stationen där bilen hyrdes ut.
Vart hamnar ni ansvarsmässigt, om det skulle ske en olycka, när däcken inte är olagliga men högst olämpliga att köra med under sommaren?
– Ansvaret för att köra trafiksäkert ligger på föraren oavsett om bilen är köpt, lånad eller hyrd. Avis ansvar är att tillhandahålla säkra bilar som uppfyller alla lagkrav.
Vilka slags däck kommer användas på era bilar i framtiden?
– Vi planerar för att alla bilar har sommardäck på sommaren och vinterdäck på vintern.
Som plåster på såren fick Håkan tillbaka 529 kronor, vilket motsvarar tio procent av slutpriset. Håkan är inte nöjd över hur Avis har hanterat ärendet och kommer ta det vidare till Allmänna reklamationsnämnden.
– Tyvärr känner jag mig inte nöjd. Jag är fortfarande förvånad över att Avis utsätter sina kunder och medtrafikanter för så stora risker. Bromsförmåga och väghållning är väl de viktigaste faktorerna för att undvika krockar?