VECTO och Tire Finder gör det lättare att välja hållbara däck
Nyheter
22 april 2021
Text: Adam Alvin Foto: Continental Däck Sverige
I augusti 2019 trädde EU:s utsläppsförordning i kraft med ambitionen att drastiskt minska koldioxidutsläppen till år 2030. I linje med att säkerställa målet utvecklade EU-kommissionen verktyget VECTO (Vehicle Energy Consumption Calculation Tool) - ett datorsimuleringsprogram som mäter och visar ett fordons förbrukning och utsläpp. Nu har Continental lanserat en ny tjänst som ska göra det lättare att välja rätt däck.
Enligt Continental är en fordonflottas koldioxidutsläpp direkt kopplat till dess bränsleförbrukning. Hela 30 procent av en flottas totala driftskostnader utgörs utav bränslekostnader. Däckens rullmotstånd är en av de största påverkansfaktorerna när det kommer till bränsleförbrukning och utgör därmed också en viktig komponent för lastbilstillverkare och vagnparksoperatörer för att möta EU:s förordning och mål. På Continentals webbplats finns ytterligare information om vilka övriga faktorer som påverkar samt hur rullmotståndet kan bidra till att spara bränsle och minska såväl utsläpp som kostnader.
För att göra det möjligt för fordonstillverkare och operatörer att nå EU:s koldioxidbestämmelser gick EU-kommissionen samman med Universitet i Graz för att utveckla VECTO. Verktyget används för att simulera ett fordons beräknade bränsleförbrukning och koldioxutsläpp genom att mata in relevant data, så som hur fordonet är konfigurerat och hur det används. På Continentals hemsida finns mer information om hur VECTO fungerar samt vilka fordon verktyget avser.
Tire Finder hjälper till att identifiera rätt däck
Continental lanserade nyligen plattformen Tire Finder. Tjänsten syftar till att underlätta för vagnparks-operatörer att välja rätt däck för sin distributionsverksamhet. De grundläggande kraven för aktuell vagnpark analyseras först i två steg innan Tire Finder rekommenderar en lämplig däckserie till fordonen. I det första steget skiljer verktyget mellan däckens bränsleeffektivitet och körsträcka. Det andra steget tar hänsyn till den dagliga uppdragsprofilen, t.ex. om däcken främst körs på motorväg eller på regionala vägar, används för fjärrtransporter eller korta transporter.
Bakgrund: Koldioxidutsläpp och VECTO
Enligt data från EU kommer 25 procent av koldioxidutsläppen från vägtransporter av tunga fordon. Tillsammans med däcktryck, fordonskonfiguration och lastfördelning är däckens rullmotstånd av högsta betydelse för att få ned bränsleförbrukningen. I enlighet med 2019 års EU-förordning ska fordonstillverkarna minska koldioxidutsläppen på sina fordon med 15 procent till 2025, och med 30 procent till 2030 - detta jämfört med referensåret juli 2019 till juni 2020. Förordningen tillämpas för närvarande på 4x2 och 6x2-fordon med en bruttovikt på över 16 ton.