Michelin erbjuder samma slags däck till elbilar som till fordon med förbränningsmotor. Den ökade kostnaden som kan uppstå för elbilsägare beror alltså inte på däckpriset, utan på andra faktorer.
– Samtliga Michelindäck är anpassade till elbilar och det blir för konsumenten därför inte mer kostnadsdrivande i sig att köpa däck till sin elbil än till en bil med förbränningsmotor. Det som däremot kan påverka däckkostnaden är elbilens vikt. Elbilar är ofta cirka 20 procent tyngre än motsvarande bil med förbränningsmotor. Som direkt konsekvens kommer däcken att slitas 20 procent snabbare på elbilen, säger Marika Hoflund, vd på Michelin Norden.
Enligt Marika Hoflund är det extra viktigt att välja däck av högsta kvalitet till en elbil.
– Slutsumman kan annars bli ännu dyrare med fler däckskiften som konsekvens. Däck med högre fälgdiameter är även dyrare, så om man byter från en bil med förbränningsmotor till en elbil med högre fälgdiameter, vilket är vanligt i och med dess vikt, påverkar det priset på däcken.
Det som främst avgör vilken räckvidd ett elbilsdäck kan ge i en given däckdimension är däckets rullmotstånd. Rullmotståndet avgörs av däckets material, utformning och stomkonstruktion.
– Ett däck med lågt rullmotstånd ger längre räckvidd, säger Marika Hoflund.
En annan faktor är däckdimensionen, elbilar kommer ofta med fler alternativ av fälgdiameter. Med mindre fälgdiameter ökar elbilens räckvidd. Väljer man till exempel 19-tumsdäck istället för 20-tums så kommer man längre på en laddning. Många föredrar att ha större fälgdiameter eftersom det är modernt och dessutom ger sportigare prestanda och utseende.
Vad ser ni som tillverkare i spåkulan när det gäller exempelvis nya material och funktioner?
– Det som ligger högst upp på vår lista av prioriteringar just nu är att öka andelen hållbart material i våra däck. Hållbart material är antingen återvunnet eller förnybart material. Idag har vi ett snitt på 30 procent hållbart material i våra produkter. 2030 ska den siffran vara 40 procent och 2050 100 procent. Att minska andelen slitagepartiklar från däck är ett annat viktigt fokusområde där vi bland annat ser att den kommande lagstiftningen Euro 7 kommer att hjälpa till med marknadsutvecklingen. Säkerheten ligger alltid i topp. FN:s ekonomiska kommission inför nu nya regler för typgodkännande av däck. Här kommer det bland annat krävas att däck till personbilar är testade för våtgrepp i slitet skick, och kraven på lågt rullmotstånd kommer att skärpas. Detta är något vi välkomnar, säger Marika Hoflund.
Denna artikel finns också att läsa på sida 14-15 i Däcksnack nummer 2 2024.