Året-runt-däckens existensberättigande på marknaden skapar debatt. Inte minst sedan Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, för en tid sedan deklarerade att året-runt-däck inte är lika trafiksäkra och därmed avrådde bilister från att köra med sådana däck.
Mattias Albrektsson förklarar att frågan är svår och snårig och att det inte finns några enkla svar.
– Produkten har svårare att klara av vinterförhållanden, helt klart. Samtidigt finns ett existensberättigande för den här produkten i södra Sverige. Hur man ska förhålla sig till produkten lämnar vi till användaren att avgöra, säger han.
Mattias Albrektsson tror att ett större ansvar måste axlas av återförsäljare – men också konsumenter – för att sätta sig in i vad det är för produkt man köper och själv göra värderingen om den passar för individens behov. Sverige är ett avlångt land och det är stor skillnad mellan vinterväglag i norr och i söder. Det är en av anledningarna till att DFTF inte vill vare sig hissa eller dissa året-runt-däcken.
– För merparten av Sveriges bilister kommer sommardäck på sommaren och vinterdäck på vintern vara det säkraste valet. Året-runt-däck är en bättre vinterprodukt i Skåne än i mellersta Norrland, så långt kan vi vara eniga. Om man bor i södra Sverige, vet med sig att man inte kör mycket norrut och kan låta bilen stå parkerad de dagar det verkligen är svårare vinterföre, kan året-runt-däck passa bra. Men var gränsen går för produkten måste vara ett individuellt beslut.
Året-runt-däck växer snabbt i popularitet i Europa men har enligt Mattias Albrektsson fått svagare fäste på den svenska och nordiska marknaden.
– Av den totala däckförsäljningen på eftermarknaden i Sverige är mindre än en procent året-runt-däck.
Hur ser framtidsutsikterna ut för året-runt-däcket, om du får gissa?
– Påverkade av debatten om klimatförändring och den ökande försäljningen av året-runt-däck i Europa så tror jag att konsumenterna kommer se året-runt-däck som ett vettigare alternativ i framtiden.
Het potatisk med införande av sommardäckslag
Samtidigt som året-runt-däcken är en het potatis diskuteras också införandet av en lag för sommardäck. I dagsläget är det bara reglerat i lag när man måste ha vinterdäck och när man inte får ha dubbdäck. Eftersom det inte är olagligt att köra med odubbade vinterdäck på sommaren väljer ett stort antal förare att låta vinterdäcken sitta på även sommartid.
Trafikverkets har presenterat en rapport om bilister som kör med vinterdäck på sommaren. Den visar bland annat att väggreppet på torr och våt asfalt betydligt blev sämre med odubbade vinterdäck. I genomsnitt var bromssträckan 15–20 procent längre jämfört med sommardäcken.
Mattias Albrektsson menar att kriterierna för vad som egentligen är ett sommardäck behöver utredas innan man kan införa en sommardäcklag.
– Vi har en tydlig definition av vinterdäck på marknaden men det finns inte för sommardäck på samma sätt. Det är väldigt svårt att lagstifta kring sommardäck när man inte har någon juridik att luta sig mot. Och en annan fråga är; var hamnar året-runt-däck i detta?