När det gäller däck är finns ett tydligt regelverk kring belastningskrav, dimensioner, mönsterdjup och annat. Men fälgen har blivit lite av en bortglömd produkt i sammanhanget, menar Peter Norlin, som vurmar för en lagstiftning även kring fälgar.

Experten varnar: ”Fel fälg kan utgöra säkerhetsrisk”

Teknik

Avsaknaden av regelverk för fälgar är en tickande bomb. Det menar fälgspecialisten Peter Norlin som höjer en varningens finger för att många kan åka runt med fälgar som inte håller måttet.

Peter Norlin, försäljningschef på OCL Brorssons och ledamot i Svenska Däcksäkerhetsrådet, ser stora risker med att bilar har fel fälgar, eftersom det kan orsaka svåra olyckor. Men i Sverige finns inget regelverk för vilken bärighet en fälg ska ha för att vara lämplig för en viss typ av bil.

– Det här är en fråga som har blivit ett av mina korståg. I takt med att moderna bilar ­– framför allt elbilar och hybrider ­– blir allt tyngre behöver fälgarna klara av större belastningar. Dagens elbilar och hybrider på personbilssidan kräver ofta i belastningstålighet vad en transportbil behövde på 70- och 80-talet, förklarar Peter Norlin.

Problemen uppstår på eftermarknaden när bilägaren vill byta ut originalfälgarna. Även om återförsäljaren har koll på vad som gäller är det i slutändan upp till konsumenten – bilägaren – vilka fälgar man sätter på bilen. Det finns en allmän okunnighet, menar Norlin, även om frågan blir allt mer aktuell i takt med elbilarnas och hybridernas intåg.

– Fälgar som har fel belastningstålighet riskerar att med tiden utmattas och få sprickor. Går en framfälg sönder på motorvägen när du kör i 120 km/h tappar du helt styrförmågan på bilen och befinner dig i en extremt farlig situation, säger Peter Norlin.

Peter Norlin befarar att trafikolyckor sker på grund av bristfälliga fälgar men tror att det finns ett stort mörkertal i statistiken eftersom det sällan går att styrka att det är fälgarna som orsakat olyckan.

Han efterfrågar ett tydligt regelverk för vilka fälgar som får användas.

– I Tyskland finns en lagstiftning som säger att alla fälgar måste vara godkända enligt TÜV, som är en tysk motsvarighet till tidigare Statens provningsanstalt och nuvarande Swedac. Där går fälgarna igenom tuffa och noggranna tester innan de blir godkända för att använda. Många länder i Europa följer den tyska lagstiftningen och det tycker jag att vi i Sverige också borde göra. 

Vilket ansvar tar ni som en av Sveriges största fälg-grossister?

– Vi har ett produktansvar men vi kan inte styra över vad konsumenten eller återförsäljaren gör på eget bevåg. Vi är noga med att säga nej till återförsäljare som vill köpa en fälg som inte är lämplig för en specifik bil. Samtidigt har vi en webbshop och där är det fritt för var och en att beställa vad man vill.

Ser du att en lagstiftning kan bli möjlig i närtid?

– Det är svårt att sia om framtiden. Problematiken kring det här har eskalerat under de senaste två åren men tyvärr tror jag att det kommer att behöva ske fler olyckor innan vi får till en förändring.

Tänk på det här när du köper fälg:

 Kontrollera att fälgens tekniska data är kompatibel med din bil. Om du är osäker – kontakta din återförsäljare.

Finns det några certifieringar (TÜV, ABE eller ECE) för fälgen ihop med din bil? Det är inte nödvändigt ur ett juridiskt perspektiv i Sverige men det ger dig trygghet att fälgen verkligen är kompatibel med din bil.

Kontrollera att din fälg är kompatibel med din TPMS-sensor.

Källa: oclbrorssons.se

 

Det här reportaget finns också att läsa i Däcksnack nummer 1 2025.

Vinterdäcket fyller 90 år

Teknik

09 oktober 2024

Ny teknik upptäcker lösa hjulbultar

Teknik

21 maj 2024

Åtta viktiga steg för ett säkert hjulskifte

Teknik

04 april 2024

Du använder väl lyftpuckarna?

Teknik

27 mars 2024

Michelin presenterar system för analys av små slitagepartiklar

Teknik

20 mars 2024

Ungt företag från Småland lanserar hjulskanning med dubbdetektion

Teknik

28 februari 2024

Ny standard ska öka säkerheten på däckhotell

Teknik

14 februari 2024

Dubbdäckens roll och påverkan – en balansgång mellan säkerhet och miljö

Teknik

17 januari 2024

Bakom kulisserna på regummeringsfabriken i Vara

Teknik

08 november 2023

Felinställda säkerhetssystem kan få stora konsekvenser

Teknik

30 augusti 2023

Punkteringsfria däck: Franska La Poste väljer Uptis

Teknik

28 juni 2023

Kolla däcken innan du ger dig ut med husvagnen i sommar

Teknik

20 juni 2023

Ny gratisapp hittar rätt däcktryck för yrkesförare

Teknik

27 mars 2023

Så ska uppkopplade däck göra skillnad i transportbranschen

Teknik

15 mars 2023

Säkrare vägar med kamerateknik

Teknik

14 mars 2023

Punkteringsfria däck – så funkar det!

Teknik

01 mars 2023

Maskrosor, risrester och PET-flaskor – så ska Continental göra däckbranschen mer hållbar

Teknik

16 februari 2023

Volvo om maktpositionen vid OE-utveckling

Teknik

04 januari 2023

Nya möjligheter väntar vid horisonten

Teknik

10 oktober 2022

Däck och väg: en relation byggd på friktion

Teknik

10 oktober 2022

Robotar som skiftar däck

Teknik

02 september 2022

Är OE-däcket alltid det bästa valet?

Teknik

31 augusti 2022

Däckdata öppnar dörrar för säkrare körning

Teknik

17 augusti 2022

Stor andel däckexplosioner på husvagnar

Teknik

23 juni 2022

Goodyear välkomnar en ny era inom mobilitet med luftfria däck

Teknik

16 juni 2022

Svensk Däckåtervinning sätter kolet i centrum

Teknik

08 juni 2022

Ett helt nytt material – bestående av återvunna däck

Teknik

27 april 2022

Så tillförlitliga är tidningarnas däcktester

Teknik

11 april 2022

Michelin visar vägen i ny ADAC-studie av däckpartiklar

Teknik

21 mars 2022

Sveriges däckåtervinning effektiviseras med smart app

Teknik

16 mars 2022

Elbilstrenden har störst inverkan på däckindustrin

Teknik

21 december 2021

Det här slarvar svenskarna med vid däckbytet

Teknik

17 december 2021

Uttjänta däck fyller en viktig funktion i cementindustrin

Teknik

09 november 2021

”TMA-skyddet räddade livet på min kollega”

Teknik

12 oktober 2021

Koenigseggs fälgar blir dina för en miljon

Teknik

18 december 2019

Uttjänta däck gör nytta på många håll

Teknik

04 december 2019

Laga fälgar kräver hantverksskicklighet

Teknik

12 november 2019

Gamla däck återanvänds av byggbranschen

Teknik

24 september 2019

Ut med luften - in med polyuretan

Teknik

04 september 2019

Överraskande resultat när tysta däck testades

Teknik

29 augusti 2019

Vem ska ersätta en trasig hjulbult?

Teknik

20 augusti 2019

Uttjänta däck blir skydd för dragkrokar

Teknik

15 maj 2019

6 000 fälgar lämnar fabriken varje dag

Teknik

23 april 2019

Därför sjunger sommardäcken på våren

Teknik

09 april 2019

Cementugnen är omättlig på gamla bildäck - men sväljer bara upp till 18 tum

Teknik

09 april 2019

Färsk undersökning: Slitna släpvagnsdäck hade bättre fäste än nya däck

Teknik

02 april 2019

Satsa på rätt hjultvätt - spara ryggen och miljön

Teknik

12 mars 2019

I Pirellis fabrik däckar aldrig robotarna

Teknik

04 mars 2019

Volvos däckexperter vill ha smarta däck

Teknik

18 december 2018

Återvinning av däck sparar på jordens resurser

Teknik

09 maj 2018

På fotbollsplaner kan uttjänta bildäck rulla vidare i många år

Teknik

04 maj 2018

Svenska Rallyt: Dubbat och klart långt före start

Teknik

27 mars 2018

Olika åsikter om omstridda året-runt-däck

Teknik

22 mars 2018

Michelins nya dubbdäck slår rekord

Teknik

09 mars 2018

"Utvecklingen av elbilar kommer sätta sin prägel på däckbranschen"

Teknik

12 februari 2018

"Våra däck med Ultra-Seal kan återvinnas precis som vanligt"

Teknik

12 februari 2018

Punkteringsvätskor i lastbilar väcker många frågor

Teknik

12 februari 2018

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår