Svårt för konsumenten att välja vinterdäck
Nyheter
28 september 2021
Text: Ann-Louise Larsson
Många konsumenter köper däck utifrån ”gammal vana” istället för att titta på sitt verkliga behov och kör därmed runt med ”fel” däck. Det menar Bernt Wahlberg, informationschef på STRO, The Scandinavian Tire & Rim Organization.
– Jag förstår att det är svårt som konsument att veta vilka däck man ska köpa. Det bästa rådet jag kan ge är att utgå från sina behov. Hur ofta och var kör du? Är det mycket hal våt is några dagar per år eller kan du låta bilen stå om det skulle bli sådant väglag? Kör du i städer där det är dubbförbud?
Många förare känner sig trygga med att ha dubbdäck på bilen och är då mer avslappnade förare, vilket också kan vara ett skäl till att välja dubbade däck.
– Alla typer av vinterdäck som finns på marknaden idag har väldigt bra egenskaper för de användningsområden de är utvecklade för och jag skulle säga att väljer man däck anpassade för de underlag man mestadels kör på kan man känna sig säker. Sedan ska man komma ihåg att ett däck alltid är en kompromiss mellan olika egenskaper, utmaningen ligger i att hitta det däck som har bäst egenskaper utifrån konsumentens förutsättningar, fortsätter han.
Bernt Wahlberg tror att en del däckhandlare är ”rädda” för att föreslå dubbfria vinterdäck till en kund, även om det kanske egentligen skulle passa utifrån kundens behov.
– Jag tror att många föreslår dubbdäck som en helgardering, men förklarar man egenskaperna för kunden så kan ett nordiskt dubbfritt däck vara lika bra eller ännu bättre än ett dubbdäck. I de områden där man mer sällan har snö/is eller svårare vinterförhållanden kan även ett europeiskt dubbfritt vinterdäck fungera.
När det gäller däck till elbilar uppmanar Bernt Wahlberg alla, konsumenter som däckhandlare, att noga kolla vinterdäckens belastningskapacitet när man köper nya vinterdäck till sin elbil.
– Elbilarna kan vara avsevärt tyngre än motsvarande bilmodell i konventionellt utförande och där är det viktigt att ha koll på att vinterdäcken har ett belastningsvärde som klarar den uppgivna maximala axelbelastningen på bilen. Det räcker alltså inte att bara gå på originaldäckens dimension utan man måste också noga kolla så att vinterdäcken man monterar klarar bilens vikt. Detta kan bli en utmaning i och med att man nu börjar originalmontera de nya HL-däcken (High Load) på eldrivna fordon, vilka har en mycket högre belastningskapacitet än de vinterdäck som bara har normal eller "extra load" belastningskapacitet i motsvarande dimensioner. Där kanske man måste titta på en annan dimension med högre belastningskapacitet för att klara bilens maximala axelbelastning.