Marika har varit inom fordonsbranschen sedan 2011 då hon började arbeta på Scania. Hon ville arbeta på ett globalt företag där hon fick möjlighet att komma i kontakt med andra kulturer.
– Jag ville gärna jobba på ett globalt företag som sålde en produkt jag trodde på. Jag ville ha ett arbete där jag fick komma i kontakt med andra kulturer och få en möjlighet att uppleva och se världen. Sverige har många företag som är väldigt framgångsrika på det, så jag sökte mig till Scania för deras premiumprodukter, globala närvaro och jag hade hört mycket positivt om företaget, säger Marika.
Efter elva år på Scania är hon sedan maj detta år ny vd för Michelin Nordic.
– Jag har under mina år inom fordonsbranschen förstått att däcken är en väldigt viktig del av att sälja ett fordon. Jag har känt till Michelin länge och varit fascinerad och imponerad av den produkt företaget erbjuder. Jag vill fortfarande jobba på ett globalt företag som erbjuder en premiumprodukt och då blev Michelin ett väldigt attraktivt alternativ.
– Det känns roligt att få vara en del av ett fint företag som Michelin. Jag trivs väldigt bra och har fått nya fantastiska kollegor.
Att det blev Marika som fick ta över rollen som vd tror hon beror på att hon är en bra match för vad företaget vill åstadkomma och det ledarskap som hon kan erbjuda, i kombination med hennes professionella bakgrund.
– När man pratar om ledarrollen kan man egentligen säga att det innebär att etablera en tydlig riktning för strategi, och att skapa bästa möjliga förutsättningar för sina kollegor. Att se till att bygga ett starkt team som har en samsyn på vart vi är på väg.
Vilka är dina bästa egenskaper som ledare?
– Jag tror att det är mitt fokus på teamet och hur vi tillsammans kan skapa bästa möjliga resultat. Jag är övertygad om att ett starkt team bygger starka resultat och att vi är som absolut bäst när alla känner att de blir sedda för sina bidrag, får uttrycka sina åsikter och får möjlighet att utveckla sina styrkor.
– Jag tror att ett bra ledarskap innebär att erbjuda en miljö där samtliga medarbetare trivs och får möjlighet att utveckla sin fulla potential.
Vad hon hoppas kunna bidra med till företaget och branschen som sådan är nya perspektiv och arbetssätt.
– När det gäller företaget hoppas jag kunna bidra med nya perspektiv och nya arbetssätt eftersom jag kommer från en annan del av fordonsbranschen och har lite andra erfarenheter. Branschen som sådan hoppas jag kunna bidra med nya samarbetsformer med våra kunder som möjliggör att vi kan bidra till våra kunders framgång och på miljöpåverkan.
Vad har varit mest utmanande under den första tiden som vd?
– Vi lever i en ganska skakig tid så det är klart att det får med sig sina utmaningar när vi går från pandemi till konflikt i omvärlden till inflation som slår hårt mot samhället. Det är utmanande att parera och sedan hitta rätt väg framåt för organisationen och för våra nordiska kunder.
Hur ska Michelin arbeta för att fortsatt vara en av världens ledande däcktillverkare?
– Jag tror det handlar mycket om att fokusera på teamet. Att fortsätta vara en arbetsgivare som fokuserar på mångfald och inkludering och på så sätt säkra att man är en arbetsplats där medarbetare kan trivas, utvecklas och vill bidra till företagets fortsatta framgång. Att fortsätta skapa en arbetsplats där människor engageras.
– Jag hoppas kunna säkerställa att vi på bästa sätt ska möta framtidens kundbehov, samtidigt som vi fortsätter utveckla vårt erbjudande, inte bara kring produkter utan även kring tjänster och lösningar.
Finns det något du vill förändra i branschen?
– Den absolut viktigaste frågan just nu är hur vi påverkar miljön. Jag skulle vilja se ett fortsatt men även ökat fokus på miljön. Och att vi som tillverkare genom de nordiska branschorganisationerna kan ha ett tätare samarbete om hur vi kan minska miljöpåverkan av de produkter som vi sätter på marknaden.
– Den största utmaningen är att förse marknaden med produkter med lägre klimat- och miljöpåverkan. Och att säkerställa ett bra omhändertagande för de produkter som har nått slutet av sin livslängd. Däck- och fordonsbranschen och egentligen alla branscher står inför utmaningen att vi måste se över hur vi tar hand om vår planet.
Bor: Hägersten
Ålder: 36
Familj: Sambo och en liten bebis
Motto: Vi ska försöka att varje dag lämna företaget i lite bättre skick än vi fann det på morgonen så vi varje dag ska försöka hitta förbättringspotential.
Det här visste du inte om mig: Har bott i fyra olika länder. Sverige, Kanada, Sydafrika och Thailand.