ABS Wheels Däckpanel har samlat in 40 000 svar och av dem framgår att den största anledningen till bilisternas val, är priset.
Däcktillverkarna säljer enorma partier däck till bilindustrin, vilket gör att alla bilar som rullar ut för första gången har däck av premiummärken. Vad gör bilägaren efter några år när det är dags för nya däck? Denna fråga låg till grund för ABS Wheels analys.
-Det är ett känt faktum att märkesdäcken säljs mer tack vare biltillverkarnas krav på OE, det många inte vet är att denna siffra endast rör dom däcken som rullar ut på nya bilar, mäter man däremot bilister som ägt bilen ett par år så är det endast ytterst få som väljer att fortsätta med premium säger Andie Lahdo, vd för ABS Wheels.
Trots att premiumdäck anses vara säkrare så väljer svenskarna att köra med de billigare alternativen, enligt ABS Wheels.
– Ansvaret ligger hos däckverkstäderna som fokuserar på att kränga däck där man har högre vinstmarginal, istället för att följa biltillverkarens rekommendationer på hastighetsindex, belastningsindex och bilmärkesmärkning. Vi är lika skyldiga som alla andra, dock är det ingen som vågar ta upp ämnet, avslutar Andie Lahdo.
De budgetmärken som svenskarna oftast väljer är Sailun Tyres och Achilles Radial men några andra populära alternativ enligt undersökningen är även Mazzini, Maxtrek, Nankang och Triangle.
De argument som ABS Wheel lyfter fram genom undersökningen får mothugg av Däckpartner och dess vd Mats Andersson. Han tycker att de för fram en del faktafel.
– Här blandas egna påståenden och hänvisningar till ”egen undersökning” vilket skapar otydlighet. Vi tycker att artikeln ger en kraftigt felaktig bild av branschen, verkstäder och kunder. Kan det vara så att dessa påståenden och erfarenheter i huvudsak speglar de kunder och verkstäder ABS jobba, säger Mats Andersson.
ABS Wheels hävdar i sin undersökning att ”alla bilar som rullar ut för första gången är försedda med Premiumdäck”, vilket Mats Andersson inte tycker stämmer.
– Premiumdäck är kanske inte definitivt för alla men om vi ser på hur branschen klassar olika däckmärken så finns det en hel del OE där det monteras däckfabrikat som inte klassas som Premium på eftermarknad, ingen nämnd eller klämd.
Andie Lahdo säger vidare som en kommentar till undersökningen att ”det är ytterst få bilister som väljer att fortsätta med premium” när bilen är några år gammal. Enligt Däckpartner är det felaktigt och inte alls i överenstämmelse med deras försäljningsstatistik, där det för vinterdäck är 74,6 procent som väljer premium. När det gäller sommardäck är siffran nästan lika hög, 67,4 procent.
– Summerat mot 2018 ser vi att på sommar har premiumdäck ökat sin andel och på vinter ligger den på samma nivå, säger Mats Andersson och fortsätter:
– Däck ej rapporterade i poolsiffrorna kan skilja en del från vem som gör beräkningarna men brukar summeras till 1 miljon däck. Där utgår nog de flesta från att en stor del är budgetdäck men de innehåller också kategorierna premium och quality. Det innebär en viss justering men aldrig att budget har störst andel av försäljningen med en gruppering på dessa kategorier vilket rubriken antyder.
Andie Lahdo säger avslutningsvis i att ”ansvaret ligger hos däckverkstäderna som fokuserar på att kränga däck där man har högre vinstmarginal, istället för att följa biltillverkarens rekommendationer på hastighetsindex, belastningsindex och bilmärkesmärkning”, vilket Mats Andersson invänder mot.
– Det finns en lag om ”EG-typgodkännande/ helfordonsgodkännande” som ingen kan bortse ifrån och vår uppfattning är att väldigt få verkstäder frångår detta. Men det är en utbildningsfråga förstås och kan vara en erfarenhet från mindre seriösa verkstäder som får stå för ABS erfarenhet.