Mekka Service ingår i samma koncern som Bergkvarabuss och servar både koncernens bussar och har externa kunder. Mats Melander är servicechef för Mekka Service som har 120 anställda och finns på 17 orter i landet, ofta i anslutning till Bergkvarabuss depåer.
Har ni några dedikerade däckmontörer?
– Det beror verkstadens storlek. Vi har det exempelvis på vår verkstad i Malmö, som en av våra största verkstäder, och som servar en stor volym med fordon varje år, svarar han.
Verkstäderna lagerhåller däck för att snabbt kunna skifta om ett däck skadas eller när mönsterdjupet på däcket kräver det.
Optimera användningen
Däcken har stor betydelse för bussföretag. Det ska helst vara däck med lågt rullmotstånd som håller nere bränsleförbrukningen och det ska vara rätt däck till rätt förutsättningar. Samtidigt gäller det att optimera användningen så att varje däck får så lång livslängd som möjligt, utan att man frångår säkerhetskraven eller specifika krav i en upphandling. Detta omfattande pusselarbete blev till slut för mycket för Mekka Service.
– Vi kände att vi vare sig har kompetensen eller tiden som krävs för att göra detta arbete på ett optimalt sätt. Därför har vi nyligen tecknat ett avtal med Continental som leverantör av alla däck, samtidigt får vi en integrerad helhetslösning med ett tydligt fokus på digitala lösningar med datadriven hantering och däckövervakning. Samarbetet med Continental syftar också till att bygga upp vår egen kompetens och rutiner inom däckhantering, bland annat för att kunna ge våra externa kunder ännu bättre service på det området, berättar Mats Melander.
System för däckövervakning
Ett bussdäck kostar mellan 3 000 till 6 000 kronor och med fyra till sex däck på varje buss handlar det om kostnader på 20 000 till 30 000 kronor för en uppsättning.
– Varje år görs två mätningar av mönsterdjupet på alla däck på alla fordon. Dessa värden läggs in i däckövervakningssystemet och på så sätt får vi en bra kontroll över däckstatusen och när man till exempel ska låta ett framdäck flyttas till bakaxeln där det är mindre slitage.
Lagkravet för mönsterdjup på bussdäck är 1,8 millimeter. Men det kan vara betydligt tuffare än så. Bergkvarabuss tonvikt ligger på upphandlad linjetrafik, kollektivtrafik och skolskjutstrafik. När denna trafik handlas upp är det den offentliga beställaren som i anbudsförfarandet ställer krav på däckens mönsterdjup.
– Där ställs som regel också krav på vilken typ av däck vi kan köra med. På Gotland, där vi kör kollektiv- och skolskjutstrafik, är det till exempel ett krav att vi ska köra med dubbdäck på vintern, berättar Mats Melander.
Trafikförhållanden avgör
Sedan tittar Bergkvarabuss själva också på trafikförhållanden i områden där de kör. Är uppdraget att köra skolbuss på mindre vägar i snörika områden så är det dubbdäck som gäller på vintern för att höja säkerheten. Detsamma gäller även Fjällexpressen, expressbusstrafik som ägs och drivs av Bergkvarabuss, och som under skidsäsongen går till Sälen och Idre.
Beställarna har även miljökrav, till exempel vilka ämnen däcken inte får innehålla.
– Men det är inget större problem för oss eftersom däckbranschen har varit duktiga på att anpassa sig till nya krav.
En annan verksamhet hos Bergkvarabuss är beställningstrafiken som exempelvis innehåller charterresor åt företag eller föreningar.
– Där kan däckkraven variera stort mellan olika beställare och vissa beställare har bara resor ett par gånger i månaden.
Hur löser ni det, inte skiftar ni väl hjul beroende på beställarens krav?
– Nej, vi gör högstanivån som standard och förser dessa fordon med däck som klarar de kraven. Då är vi inte beroende av ett specifikt fordon till en viss kund.
Om Bergkvarabuss:
Bergkvarabuss, som ingår i koncernen Mekka Traffic Group, grundades av tre unga män i orten Bergkvara, söder om Kalmar, 1975. Det började med en bensinmack, två taxibilar och två bussar. Göran Mellström var en av grundarna. Bolaget har sedan dess vuxit rejält och finns i dag på ett 30-tal orter runt om i landet.
Bergkvarabuss ägdes fram till 2017 helt av Göran Mellström och hans bror, innan 60 procent av aktierna såldes till Cube ll, en ledande europeisk infrastrukturfond baserad i Luxemburg. Bergkvarabuss har i sitt huvudkontor i Kalmar. Antalet bussar i koncernen uppgår till cirka 1 300 och antalet medarbetare uppgår till cirka 2 000 årsanställda. Sedan 2019 är Per Thorsell vd.
Bergkvarabuss fyra affärsområden är:
Upphandlad linjetrafik: Det största affärsområdet som innebär linjelagda trafikuppdrag för trafikhuvudmän runt om i landet. Kunder är exempelvis Blekingetrafiken, Skånetrafiken, Sörmlandstrafiken med flera.
Skolskjutstrafik: Här är Bergkvarabuss en av landets största leverantörer med upphandlade avtal för kommuner och regionala kollektivtrafiktrafikmyndigheter. Totalt används cirka 250 fordon för skolskjutstrafik.
Beställnings- och chartertrafik: Även här är man en av landets största. Beställningstrafik innebär uthyrning av bussar med förare. Kunderna kan vara företag, privatpersoner, föreningar och skolor i hela Sverige.
Kommersiell busstrafik: Bergkvarabuss har två linjer för kommersiell linjetrafik. Det är flygbuss till Ronneby och Fjällexpressen som kör skidturister till Sälen och Idre.