När fick du veta att du skulle få huvudansvaret för utvecklingen av Extreme E-däcken? Och vad tänkte du när du fick beskedet?
– Det här projektet betyder mycket för mig och jag är väldigt tacksam över att ha fått ett sådant förtroende. Vanligtvis tar det mellan två och tre år att utveckla det perfekta däcket för ett specifikt användningsområde och med de unika krav som det ställer. För Extreme E behövde utvecklingen ske på halva tiden. Det är alltid roligare att arbeta mot oddsen så det var med glädje jag tog mig an uppdraget.
Continental har hittills inte direkt varit vidare känd för engagemang i motorsport - samtidigt så är Extreme E är en serie byggd runt den specialutvecklade bilen Odyssey 21. Hur tog du dig an uppgiften?
– Vid utvecklingen av Extreme E-däcket analyserade vi först den maximala prestandan och robustheten hos ett antal beprövade högpresterande produkter innan vi bestämde oss för att använda Continental CrossContact LX som referenspunkt för den fortsatta processen. Utmaningen rent tekniskt var att anpassa slitbanemönstret, sidoväggen och konstruktionen till de utmanande kraven från de väldigt olika terrängtyperna på tävlingsplatserna.
Odyssey 21 är en SUV med elmotor. I vilken utsträckning påverkade motortypen däckutvecklingen och hur skiljer sig dessa däck från de som skulle ha utvecklats för samma bil om den istället drevs av en förbränningsmotor?
– För oss är den stora skillnaden mellan en elektrisk drivlina och en konventionell förbränningsmotor energieffektiviteten. Förbränningsmotorer har vanligtvis mycket lägre energieffektivitet än elmotorer vid omvandlingen av den inkommande energin (den kemiska energin i bränslet eller batteriet) till mekanisk dragkraftsenergi. Verkningsgraden hos förbränningsmotorer är begränsad till ett teoretiskt maxvärde på cirka 60 procent – mycket lägre än den typiska verkningsgraden för elmotorer, där det inte finns någon teoretisk gräns. Kort sagt, vridmomentet som genereras av Odyssey 21 kommer att utsätta däcken för extrema krafter.
Extreme E-tävlingarna kommer inte köras på traditionella tävlingsbanor utan på extrema platser som kännetecknas av mycket varierande klimatförhållanden och terräng. Hur lyckades ni skapa ett däck som fungerar lika säkert, effektivt och tillförlitligt under alla dessa förhållanden?
– Eftersom vi inte talar om vanlig körning utan racing, vilket även betyder hastighet, så var det definitivt inte lätt att utveckla ett allrounddäck som inte bara klarar alla olika terrängtyper, utan även bilen i alla tänkbara situationer. I slutändan blev det en bra kompromiss mellan alla olika underlag och det centrala ämnet - hållbarhet. Vi behövde ett däck som kan imponera under alla förhållanden och i alla typer av terräng, samtidigt som vi ville skapa ett hållbart allrounddäck – en one-size-fits-all-lösning.
Med mindre än ett år kvar till starten av Extreme E presenteras nu gradvis de team som ska vara med och tävla. Nu står det klart att den regerande Formel 1-världsmästaren Lewis Hamilton med sitt nybildade team X44 kommer vara med och strida om segern. Namnet på Hamiltons team har man hämtat från hans eget nummer i Formel 1. Vem som kommer köra för X44 är ännu inte klart.
– Extreme E intresserar mig på grund av miljöfokus. Vi har alla möjlighet att göra skillnad, och det är viktigt för mig att jag nu kan kombinera min kärlek till motorsport med min kärlek till planeten. Jag är därför mycket stolt över att nu starta mitt eget team i Extreme E, säger Lewis Hamilton.
Läs hela intervjun med Anuj Jain här.