DET HÄR ÄR ETT DEBATTINLÄGG
Branschen prioriterar trygghet och säkerhet, besvikelsen stor över Transportstyrelsens besked
Transportstyrelsen har den 16 mars 2021 meddelat att man inte kommer att göra undantag från föreskriften om förbud att framföra fordon med dubbdäck efter den 15 april på samma sätt som 2020. Däckbranschen och Motorbranschen har i ett öppet brev krävt anpassningar i regelverket med hänvisning till såväl Covid-pandemin som underliggande orimligheter gällande skiftestiderna.
Transportstyrelsens beslut visar brist på förståelse för verkligheten ute på de hjulskiftande verkstäderna. Beslutet riskerar att drabba konsumenter både vad gäller trafiksäkerhet men även risk för böter då branschen med de Covid-restriktioner som finns inte hinner skifta hjul inom lagstadgad tid.
Branschen har ett enormt ansvar för att landets fordon är säkra att framföras på vägarna i det att däcken står för en mycket avgörande del av fordonets manöverförmåga. Undertecknarna till detta uttalande representerar tusentals kvalificerade däckmontörer som alla känner ett ansvar för att konsumenten ska känna sig trygg. För att vara säker på vägarna behöver man ha rätt däck till rätt väder, bra skick på däcken och kvalitetssäkrad montering.
Transportstyrelsens besked slår undan benen på det goda arbete som genomförs runt om i landet.
Redan när skiftestiden på våren kortades från fyra till två veckor blev arbetsbelastningen på däckverkstäderna orimlig. Över 2,3 miljoner bilar ska skiftas till sommardäck under en tvåveckorsperiod, från krav på vinterdäck till förbud att framföra dubbdäck. Ca hälften av landets fordon har dubbdäck för att kunna framföras på isiga underlag, inte minst under våren då temperaturen varierar över och under nollstrecket. Friktionsdäck fungerar utmärkt på många håll men inte i hela landet.
Däckverkstäder arbetar redan dubbla skift för att klara skiftena men åtgärder för att minska spridning av Covid, med begränsningar av antalet kunder, extra skyddsutrustning, hemmavaro vid misstanke om Covid i familjen mm gör att pressen på branschen är ohållbar. Den orimligt korta skiftestiden leder till att konsumenter tvingas skifta själva eller använda sig av tillfälligt etablerade skiftare som inte alltid har den kompetens och erfarenhet som krävs.
Branschen förstår de farhågor som finns angående luftföroreningar i vissa områden som följd av ökad vägslitage vid användning av dubbdäck. Det saknas dock en systemanalys över situationen och vilka alternativ som står till buds för att både vägsäkerhets- och luftkvalitetsmål ska kunna uppfyllas, till exempel genom differentierade skiftestider eller analys av effekter och möjligheter med halkbekämpning. Dessutom har dubbdäcksutvecklingen gått framåt så att däcken inte sliter på underlaget på samma sätt som tidigare. Branschen har länge efterlyst en sådan analys utan att få gehör. Transportstyrelsens ställningstagande innebär ett äventyrande av säkerheten på vägarna liksom en orimlig belastning på en seriös bransch.
Till våra kunder vill vi avslutningsvis säga att branschen gör allt för att ni ska kunna vara trygga både vid verkstadsbesök och i trafiken. Vi kompromissar därför inte med vare sig vårt arbete eller med smittskyddsåtgärder. Detta leder till att inte alla kommer att kunna få sina däck skiftade i tid. Vi ber om förståelse med detta då det inte ligger i branschens händer att kunna påverka.
Däckspecialisternas Riksförbund (DRF)
Anna Ljungdell, ordförande
Däckbranschen Sverige AB
Fredrik Ardefors, VD
Motorbranschens Riksförbund (MRF)
Tommy Letzén, VD
Däckia AB
Michele Bianci, VD
Vianor AB
Stein Gunnufsen, VD
Däckpartner AB
Oskar Buhre, VD
Euromaster AB
Jürgen Walter, VD
Kransens Gummi AB
Jacob Lamberg, VD
Däckteam i Sverige AB
Mikael Johnsson, VD
Firststop Sweden
Jörgen Svarén, Marknad och försäljningsansvarig