Hur har ni påverkats hittills, på den svenska marknaden, till följd av Corona?
– Alla påverkas såklart av detta, på ett eller annat sätt. Tack och lov har ingen av våra medarbetare i Sverige blivit allvarligt sjuk. Med ett moderbolag med säte i Milano blev vi tidigt varse om allvaret kring läget och direktiven från Milano var att säkerställa säkerheten för vår personal. Vi gick också tidigt över från fysiska till digitala möten. Något som har fungerat väldigt bra tekniskt men som på sikt inte är något som varken bygger passion eller kultur i bolag.
Hur gick försäljningen under första halvåret jämfört med samma period förra året?
– Vi följer marknadsutvecklingen sett till volym. Med andra ord så tappar vi inga marknadsandelar, vi tar andelar i vissa segment men tappar i något annat. Så i volym är det något lägre än förra året. Rent omsättningsmässigt eller lönsamhetsmässigt är det inget vi vill kommentera.
Kan ni berätta om några av de åtgärder som ni vidtagit på grund av pandemin?
– Fram till mitten av maj genomfördes inga fysiska kundbesök. Därefter genomfördes förbokade besök, men endast om alla parter är friska och rekommenderade avstånd kan hållas. Inga längre resor har heller gjorts och att flyga har vi undvikt.
– Kontoret har varit öppet men enbart för de som ”måste”, övriga ska inte komma in. De har vi för avsikt att ändra en del på inför hösten. Att då bemanna kontoret med upp till 50 procent rullande schema. Detta för att sätta en rutin som vi kan hålla över längre tid. Vi tror inte det är bra för någon att jobba hemma under lång tid. Vi har även ett arbetsmiljöansvar att ta hänsyn till, om än att säkerheten måste komma först. Men med flexibla tider och så vidare så anser vi att säkerheten kan hållas på rätt nivå. Kontoret städas två gånger per dag och inga event eller större möten hålls.
Hur ser ni på försäljningen och marknaden under hösten och vintern?
– Fortfarande lite svårtolkat men än så länge ser införsäljningen god ut jämfört med förra året. Men vi har också ett antal nya större kunder i portföljen. Men ”like for like” är det också rätt så bra. Dock är det en allmän trend med minskade förorder och större volymer som säljs i säsong. Men detta har inte med Corona att göra. Så hur säsongen kommer landa beror såklart även på väder med mera.
– Då vi säljer stora volymer däck avsedda för kompletta hjul till nya bilar är det såklart något som påverkar när nybilsföräljningen viker på grund av Crona. Men även här ser vi framför oss ökade marknadsandelar samt ett antal större nya kunder som kan väga upp i den minskade totalmarknaden.
Har ni sagt upp, varslat eller korttidspermitterat någon personal?
– Nej, vi har inte sagt upp personal på grund av Corna och vi har inte kortidspermiterat någon.