Patrik Johansson fick en smart affärsidé för lite drygt två år sedan. Han hade jobbat i flera år med hjulinställningar på tunga fordon som anställd men ville pröva sina vingar som egen företagare. För att slippa vara bunden till någon särskild verkstadskedja eller däckmärke satsade han på att starta en fristående, mobil tjänst för hjulinställning, något som – såvitt han själv visste – inte fanns tidigare.
– Jag ville fokusera helt på att hjälpa däck- och lastbilsverkstäder, åkare, bussbolag, mobilkranföretag och andra med hjulinställningar på tunga fordon. Inte göra något annat, men bli bäst på just det här, berättar Patrik.
Med sig på resan fick han kompisen Håkan Dalman efter ett år. Patrik själv bodde i Norrköping och Håkan i Jönköping så när de startade upp Moaxtek med två servicebilar hade de två orter att utgå ifrån, med varsin servicebil. Nu är planerna att också stationera en bil i Stockholm för att bättre täcka upp där och norröver.
Rikstäckande
– Fast redan nu gör vi jobb från Ystad till Kiruna, från Göteborg till Gotland. Vi täcker hela landet, men det är klart att en resa till Kiruna tar sin tid, skrattar Patrik.
Moaxteks affärsidé utgår från det faktum att däckslitage, bränsleförbrukning och köregenskaper påverkas starkt av felaktigt inställda hjul. Och att det tyvärr inte är alltför ovanligt att tunga fordon som fått skadade styrstag reparerade på verkstad kommer tillbaka till åkeriet med felaktiga hjulinställningar.
– Det är ganska vanligt att verkstäderna inte tänker på att hjulinställningen behöver justeras efter utbyte av ett eller flera styrstag, konstaterar Håkan Dahlman. Det är då, förklarar han, som Moaxtek kommer in i bilden.
Ledande svensk teknik
– Vi har avancerad laserutrustning och allt som krävs för att fixa hjulinställningen med oss i våra bilar. Laserutrustningen kommer från Josam i Örebro, ett företag som faktiskt är marknadsledande i världen på lasermätning av tunga fordon. Deras system är smart och tillförlitligt och klarar av att mäta alla de tre primära hjulvinklarna camber, caster och toe, liksom också snedställning på släpvagnsaxlar och drivaxlar, berättar Patrik Johansson.
Trots att moderna bilar, lastbilar och bussar inräknade, blir alltmer välutrustade med sensorer och annan mätutrustning är hjulinställningen fortfarande en åtgärd som kräver manuella insatser och professionell kompetens. Trots att en lastbilsstyrning idag är en avancerad kombination av elektronik, mekanik och hydraulik är det alltjämt bara föraren som klarar av att känna om något är fel med hjulen.
– Tillsammans har Håkan och jag 16 års erfarenhet av hjulinställningar och vi är i stort sett ensamma i Sverige om vårt mobila upplägg så vi saknar inte uppdrag. Patrik berättar att Moaxtek redan hunnit bygga upp ett stort och starkt nät av samarbetspartners – åkerier, bussbolag och däckverkstäder. Företaget har avtal med alla däckkedjor utom en.
Klarar panikuppdrag
De flesta uppdrag är planerade i förväg. Särskilt åkerierna är duktiga på att planera in underhålls- och serviceinsatser, menar Patrik, men det händer förstås också att någon av bilarna får rycka ut på panikjobb.
– Vi ställer upp när kunden behöver det, på kvällar, nätter och helger om det kniper. Och vi klarar oss helt själva ute hos kunden – det händer att vi kör tio bussar på en gång hos något bussbolag utan att någon i det företaget behöver hjälpa oss med att flytta fordon eller så, säger Håkan Dalman.
Malte Månson är en av de stora verkstadskedjor som Moaxtek har avtal med. De har fjorton verkstäder runtom i Sverige men bara egen utrustning för hjulinställning på fyra av dem. Istället för att investera i den ganska dyrbara utrustningen i resten av verkstäderna har kedjan valt att skriva avtal med Moaxtek. Det blir billigare.
– I dagens hårda konkurrens är det jätteviktigt för åkerier och andra att jaga kostnader. Då är det faktumet att en dålig hjulinställning kan kosta två deciliter diesel per mil, en viktig anledning att anlita oss. Med 20-30 ekipage i företaget och massor av mil under varje bil blir det stora pengar, konstaterar Patrik Johansson.