Sensommaren 2022 kontrollerades totalt 748 bilar vid 15 däckrazzior i Västra Götaland, Skåne och på Gotland. De flesta förarna som körde med tre millimeter eller mindre mönsterdjup bedömde då att mönsterdjupet var tillfredsställande eller bra. Om de uppmätta värdena är representativa innebär det att var femte bil på Sveriges vägar körs av en förare som har tre millimeter eller mindre mönsterdjup på ett eller flera däck, utan att vara medveten om detta.
– Håll koll på mönsterdjupet. Om däcken börjar bli slitna ska man ta det extra försiktigt när det är vått på vägen, för att inte riskera att få vattenplaning. Mönstret behövs för att leda undan vattnet så att däcken får grepp mot vägbanan, säger Rickard Cosini på NTF.
Däck på personbilar är utslitna när mönsterdjupet når under 1,6 millimeter, som är den lagliga gränsen på sommaren. Andelen som körde på minst ett däck med olagligt mönsterdjup bland undersökta bilar i förra årets Däckrazzia var 2,9 procent.
Förra årets Däckrazzia visade också på brister gällande lufttrycket i däcken. Var tredje tillfrågad förare hade inte kontrollerat lufttrycket i däcken under den senaste månaden eller visste inte när det hade gjorts senast. Tolv procent hade minst 30 procent för lågt lufttryck i ett eller flera däck.
– Med för lågt lufttryck slits däcken fortare, bränsleförbrukningen ökar och stabiliteten försämras. Med sämre stabilitet kan risken för en trafikolycka vid en undanmanöver eller häftig inbromsning öka, säger Cecilia Blom Hesselgren på Bilprovningen.
Nu startar årets period med däckrazzior. Syftet är att påminna bilister om sitt ansvar att ha koll på däcken och varför detta är viktigt. Däckrazziorna genomförs i anslutning till Polisens ordinarie trafikkontroller. När trafikkontrollen är klar erbjuds föraren att få bilens däck undersökta. Däckkontrollen är frivillig.
Däckrazzia är en samverkan mellan Energimyndigheten, Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Däckbranschens informationsråd, Nationella trafiksäkerhetsförbundet (NTF) och Bilprovningen. Däckrazzior genomförs i år i Jämtland, Stockholm, Södermanland, Västra Götaland, Skåne och på Gotland.