Det var när Rimaster, ortens stora industriföretag, behövde mer yta till sin verksamhet som låg vägg i vägg med AB Däck Bil & Maskin som planerna på en ny verkstadslokal inleddes. Parterna hittade en lösning där Rimaster stod för en del av finansieringen. Nu har Kent Norrman förutsättningar för att vidareutveckla verksamheten.
– Företaget hade varit i de tidigare lokalerna i 26 år. Det här är en himla stor skillnad. Verkstadslokalen är mindre i kvadratmeter än den tidigare, men med mer effektiva ytor. Vi har en bättre verkstadsplats, entreprenadhall och nu kan vi också ta emot lastbil med släp. Däcklagret har också förbättrats, berättar Kent.
AB Däck Bil & Maskin har en bred repertoar av tjänster och kan erbjuda det mesta till kunderna. Utöver bilar utför företaget småreparationer på båtar, gräsklippare och tanken är att expandera verksamheten på den tunga sidan, för att få in mer jobb genom lantbruk och åkerier. Till framtiden finns också en tvätthall med i planerna.
Ökad omsättning och kundkrets
Kent Norrman tog över AB Däck Bil & Maskin i mars 2016 och utvecklingen har varit positiv. Bland annat har företagets personalstyrka dubblats till fyra, och tanken är att den ska utökas med en ytterligare medarbetare i framtiden.
– Vi har både ökat vår omsättning och kundkrets. Jag var lite orolig över att det skulle bli tvärtom med tanke på att man var ett nytt ansikte på en mindre ort, säger han.
Investering på 18 miljoner kronor
Investeringen, med byggnation, material, inredning moms och övriga utgifter inräknat kommer till slut att landa på en prislapp runt 17 – 18 miljoner kronor. Satsningen har lett till positivt gehör från Rimforsas invånare.
– Alla tycker att det är kul att det händer något och att bygden växer. Fler människor letar sig hit jämfört med tidigare, så behovet verkar finnas, säger Kent.
Vad tror du att den här investeringen kan leda till långsiktigt?
– Jag hoppas det kan leda till att vi får in fler kunder. Vi vill också ha mer lantbruks- och entreprenadkunder på den tunga sidan jämfört med vad vi har idag.
– Sedan tror jag att folk blir lite mer bekväma och kanske vill slippa åka in till Linköping för att få hjälp när den redan finns här. På en mindre ort får man ofta mer närhet till kunderna, och man är väldigt mån om dem, säger Kent Norrman.
Den nya verkstadslokalen i Rimforsa hos Däckpartner-medlemmen AB Däck Bil & Maskin är givetvis något som gläder kedjan. Däckpartners försäljningschef Oskar Buhre berättar att det går i linje med den långsiktiga strategin för verkstäderna och han avslöjar också kedjans mål för 2020.
Hur viktigt är det med investeringar likt den i Rimforsa?
– Vi tycker det är jätteviktigt och jätteroligt med medlemmar som utvecklar sin verksamhet, antingen genom nya lokaler eller produktgrupper. På något sätt rustar de sig inför framtiden och att vara tillgänglig för kunden samt erbjuda en bra service för slutkonsumenten.
– Däckpartner jobbar bland annat med en 5-årsplan. Vi bryter ned siffror i olika målsättningar. Bland annat en expansion som omfattar nya verkstäder i kedjan eller redan befintliga verkstäder som utvecklas och tar marknadsandel lokalt.
Betyder det extra mycket för en entreprenör på en mindre ort att ha er i ryggen, eller är det likadant oavsett var man verkar?
– I grund och botten verkar Däckpartner för att varje verkstad ska vara så lönsam som möjligt samt kunna fokusera på sin kärnverksamhet, det vill säga, ge bra service till sina lokala kunder. Det finns områden som vi jobbar med för att skapa den förutsättningen. Rätt Inköpsvillkor hos leverantörer, marknadsföring, centrala kunder och utbildningar bland annat. En viktig del är också gemenskapen som finns. Om vi tar företaget i Rimforsa som exempel kan ju de ta hjälp av en verkstad i Kisa eller Linköping vid behov.
Är det fler nya medlemmar på gång?
– Idag är vi 153 verkstäder. Vår kortsiktiga målsättning för 2020 är att ha 160 verkstäder kopplade till Däckpartner. Vi har fyra verkstäder klara som väntar ut sina befintliga avtal och kliver in till sommaren. Vi tror vi kommer nå målet.
Hur har utvecklingen sett ut de senaste åren?
– Det har varit en stadig tillväxt och för oss blir det ett kvitto på att vi jobbar på rätt sätt. Vi försöker vara optimistiska och lösningsorienterade, gummifackhandeln kommer fortsätta spela en viktig roll i framtiden.
Hur ser du på just framtiden, och vilka planer finns på agendan för er del?
– Vi jobbar ständigt med att stärka oss som kedja på utvalda områden men en konkret sak som vi kommer göra under året är att lansera en ny hemsida med en integrerad webbshop. Vi ser ett konsumentbeteende om att söka efter produkter på nätet. Priser, bokningar och ibland till och med hela köp. Vi har också fått fram det vi står för: tron på det lokala och närodlade. Den känslan har vi fått fram i layouten. Det finns en trygghet för konsumenten att göra affärer med lokala verkstäder över nätet.