Däckskiftarna har från dag ett utmanat branschen med nytt koncept och nytänkande kring verksamheten med stort kundfokus och kreativ marknadsföring, vilket 2021 resulterade i en försäljningsökning med 34 procent.
– Vi har arbetat med stort fokus på ökad kännedom om varumärket och erbjudandet. Det har skett genom tydliga kampanjer och event, såväl lokalt som regionalt. Vi har kontinuerligt utvecklat vår kommunikation, bland annat med hög närvaro i sociala medier men också med ett kreativt och optimerat arbete med skyltning lokalt, säger Alexander Yavuz, vd på Däckskiftarna.
Dan Andersson, franchisetagare hos Däckskiftarna och finalist i kategorin Årets Franchisetagare, ökade sin försäljning under 2021 med 22 procent. Under året startades ett nytt däckhotell där han hanterar kunder tillsammans med sina franchise-kollegor för stora delar av Västkusten. Gemensamt har de ökat antalet däckhotellskunder med 349 procent, från 470 till 2 114 kunder. Dan är en av tre finalister med möjlighet att ta hem titeln Årets Franchisetagare.
Enligt Svenska Franchise Föreningen ska utmärkelsen gå till den franchisetagare som lyckats skapa en god lönsamhet i relation till andra företag i branschen. Juryn bedömer också franchisetagarens utveckling och entreprenörskap, omsorg om och motivation av sin personal samt samarbetet med andra franchisetagare inom systemet.
– Mycket av Dans framgång hänger ihop med hans enorma driv och strukturerade arbete och även hans engagemang för sina medarbetare. Dan vill engagera dem att ta mer ansvar, utvecklas och se fördelar med att alla arbetar emot gemensamt mål. Utbildning och feedback är viktiga delar för honom, säger Jan Fraggstedt, ansvarig för franchising på Däckskiftarna.
Dan Andersson har varit verksam inom Däckskiftarna sedan 2013 och blev Franchisetagare 2016. Totalt äger Dan sex stationer i Göteborg och Norrland. På så sätt har han lyckats förlänga sin säsong, vilket har bidragit till ökad lönsamhet.
För att vara en bra förebild och inspiration för sina medarbetare ser Dan Andersson det som viktigt att regelbundet besöka och arbeta på sina stationer. Det syftar också till att skapa en tydlighet i arbetsuppgifter och vikten av att kunden är prioriterad. Enligt Dan skapar det både ett bra arbetsklimat och lönsamhet.
– Bara att vara nominerad till Årets Franchisetagare gör mig otroligt stolt och nöjd över vad vi lyckats åstadkomma tillsammans, säger Dan Andersson.