Hög servicenivå är något First Stops nya medlem TL Depå AB har mot sina kunder.
Triss i verkstäder - First Stop växer på västkusten
Nyheter
01 mars 2022
Text: Elise Rangstedt Foto: First Stop
First Stops nyaste medlem TL Depå AB startade i liten skala hemma i garaget för 5 år sedan. Det började som en sidoverksamhet som sedan utvecklades till ett heltidsjobb i egna lokaler för ett och ett halvt år tillbaka. Att sätta sig in i kundernas behov och anpassa sig därefter har visat sig vara ett vinnande drag.
– Nöjda kunder har varit mitt största fokus sedan dag ett. Jag har byggt upp min kundkrets genom att ha en väldigt hög servicenivå och ställa upp på tider och platser som kunderna önskar. Många av mina kunder är hantverkare och egenföretagare och kan därför inte lämna sin bil under ordinarie arbetstid. Genom att vara flexibel i mina arbetstider, erbjuda hjälp på plats och alltid ha mina kundernas bästa som måtto har jag nu en trogen kundkrets. Hunnebostrand har många sommarboende och flera har faktiskt valt att flytta sina däck till mitt däckhotell även fast de egentligen bor i stan större delarna av året, säger Tony Lukacs, ägare av TL Depå AB.
Att vara flexibel och erbjuda ett light franchisemedlemskap som First Stop var en avgörande faktor för att Tony skulle ta steget och gå med i First Stops nätverk.
– Innan jag gick med i kedjan hade jag under flera år haft ett nära samarbete med en verkstad som redan är med i First Stop. Därför hade jag en fått en väldigt bra inblick i vad ett medlemskap skulle kunna innebära för mig, berättar Tony. Ett medlemskap och allt som nu erbjuds från centralt håll möjliggör nu att min verkstad kan växa, menar Tony.
Flera av First Stops verkstäder är fåmansföretag och då är det viktigt att medlemskapet även passar den lilla verkstaden. Att kedjan är lyhörd och anpassningsbar efter de förutsättningar som finns är också ett måste för att nå framgång på mindre orter.
– Hög servicenivå är A och O om man ska lyckas, särskilt för få- eller till och med enmansföretag som i TL Depås fall. First Stop som kedja försöker alltid att ha ett tätt samarbete och hjälpa våra verkstäder att ta tillvara på sina förutsättningar och utvecklas efter bästa förmåga. När vi nu får in en ny medlem som TL Depå där man redan andas och tänker kundservice i allt som görs känns det naturligtvis extra roligt och vi är övertygade om att vi nu tillsammans kan hjälpas åt att utveckla verkstan vidare, avslutar Jörgen Svaren försäljnings- och marknadschef på First Stop Sverige AB.
First Stop har i och med TL Depå fått en fin start på 2022 när de redan nu kan välkomna sin tredje nya medlem för i år.