Det var i slutet av förra veckan som Däckbranschen Sverige AB skickade ut en pressrelease där de adresserade problemet med de korta skiftestiderna. Problemet kommer bli särskilt tydligt i år, efter en mycket snörik vinter.
– Lagstiftningen behöver ses över, så att perioden för däckskifte på våren blir längre. Det vinner både medborgarna, däckverkstäderna och trafiksäkerheten på, säger Fredrik Ardefors, vd Däckbranschen Sverige.
Efter den 15 april måste Sveriges 3 miljoner dubbdäcksbilister ha bytt till sommardäck, om det inte är vinterväglag. Krav på vinterdäck vid vinterväglag gäller fram till och med den 31 mars. En normal säsong ska detta alltså hinnas med under endast två veckor, vilket redan det är en stor utmaning, både för däckverkstäderna och bilisterna.
Sannolikt blir det vinterväglag betydligt längre tid än vanligt på många håll i år. Men en försenad vår blir däckskiftessäsongen ännu kortare och verkstäderna får ännu svårare att hinna med anstormningen av laglydiga bilister. Följden blir stress och andra arbetsmiljöproblem, samtidigt som många bilister riskerar att få köra olagligt på dubbdäck efter den 15 april, med risk för böter som följd, skriver Däckbranschen i sitt pressmeddelande.
Det finns också risk att bilister byter för tidigt till sommardäck, för att slippa trängseln i däckverkstäderna, vilket kan påverka trafiksäkerheten negativt.
– Rätt däck för rätt säsong bidrar till Nollvisionen. Moderna dubbdäck sliter mindre på våra vägar än tidigare, så det finns inga skäl att inte återgå till det tidigare senaste skiftesdatumet för dubbdäck, den 30 april, säger Fredrik Ardefors.
Däckbranschens initiativ fick ganska omgående gehör i riksdagshuset. Riksdagsmannen Lars Beckman (M) har ställt en skrift fråga till Tomas Eneroth om han är beredd att förlänga skiftestiderna i år. Så här skriver Lars Beckman till ministern:
”Som vi vet är det svårt att beräkna hur länge eller hur kort tid vinterväglag råder i landet. Men som det verkar nu, med nuvarande snömängd som ligger kvar, kan vi ganska enkelt spekulera i att det blir betydligt längre tid. Av erfarenhet vet vi även att en försenad vår leder till att däckskiftessäsongen blir ännu kortare och verkstäderna får ännu svårare att hinna med anstormningen av laglydiga bilister. Följden blir stress och andra arbetsmiljöproblem, samtidigt som många bilister riskerar att köra olagligt på dubbdäck efter den 15 april, med risk för böter som följd.”