På vintern får bilens batteri jobba extra hårt. Det krävs en hel del el när bilen startas, men även vid uppvärmning av säten och rutor, samt användning av en bränsledriven motorvärmare. Är batteriet dessutom gammalt och i dåligt skick, i kombination med kylan, kan det urladdas väldigt fort.
Att batteriet laddas ur under vintersemestrar är inte helt ovanligt. Det beror på att korta körsträckor kan försämra batteriets effekt. De korta sträckorna mellan hyrstugan och skidbacken i sträng kyla gör att batteriet inte hinner ladda tillräckligt under körningen och effekten minskar efter varje start. Risken ökar även vid kontinuerlig användning av en bränsledriven motorvärmare.
– När det är riktigt kallt så skulle jag köra bilen drygt en halv timme i veckan för att batteriet hinner ladda upp sig. Om temperaturen ligger kring noll grader och bilen samt batteriet är i bra skick så borde man klara en semestervecka på fjällen utan problem, säger Magnus Fritz, bilservicechef på Vianor i Sverige.
Håll batteriet uppladdat
Ska du på en längre resa kan det löna sig att låta en verkstad kontrollera bilens batteri om du är osäker på i vilket skick det är. Det finns mätinstrument för att testa batteriet hemma, men det berättar inte hela sanningen om batteriets hälsa. Mätningen visar endast batteriets vilospänning vilket inte visar hur batteriet egentligen mår. Bilverkstäderna har professionella mätinstrument som bland annat visar hur bra batteriet håller laddningen.
I vinterkylan förlorar batteriet mer av sin laddning på grund av korta körningar. Efter en kallstart behöver man köra cirka 20 minuter för att batteriet hinner ladda upp sig igen.
– Om bilen har en bränsledriven motorvärmare krävs ännu längre körsträcka. Tumregeln är att köra lika länge som motorvärmaren har varit på, berättar Magnus Fritz.
Startbatteriet på hybridbil behöver också laddas
Alla laddhybrider laddar inte startbatteriet samtidigt som körbatteriet laddas. Även om vissa laddhybrider gör det så stoppas ofta laddningen av startbatteriet när körbatteriet har uppnått en viss laddnivå. En del laddhybrider förvärms innan start och under körning med en bränsledriven motorvärmare som använder ström från startbatteriet.
– På vintern finns risk att användningen av en bränsledriven motorvärmare och den bristfälliga laddningen gör startbatteriet strömlöst, även om bilens körbatteri har laddats. När startbatteriets laddnivå blir för lågt så stoppas förvärmningen av bilen och under körningen kan bränslemotorn starta för att ladda startbatteriet, även om körbatteriet fortfarande har tillräckligt med ström för körning, berättar Magnus Fritz.
– Det är bra att ladda körbatteriet med så låg ström som möjligt. Laddningen tar längre tid men samtidigt laddas även startbatteriet ordentligt. Startbatteriet kan även laddas med en separat batteriladdare, tipsar Magnus Fritz.