Kompositmaterial är en sammansättning av material som tillsammans får särskilt attraktiva egenskaper. Ett exempel är kolfiberarmerad epoxi, som utgör ett av de starkaste materialen som finns i förhållande till sin vikt. Kombinationen består av kolfiber och epoxiplast och används bland annat till sportutrustning och exklusiva fordonsdetaljer.
Att tillverka fälgar av materialet är inget nytt. De skräddarsys ofta för hand till exklusiva bilar, och dessutom har ett antal företag lyckats automatisera delar av tillverkningsprocessen. Det företag som hittills har lyckats bäst är australiensiska Carbon Revolution, som årligen levererar fälguppsättningar för motsvarande 150 000 kronor till omkring 12 000 bilar runtom i världen. Med tanke på att cirka 90 miljoner bilar tas i trafik varje år finns det plats för fler aktörer på området. Några som hoppas täcka en del av behovet är svenska EoVidar AB, baserade i Arlöv i Skåne. De ger sig nu in i fälgbranschen med ett unikt koncept som ska göra tillverkningen så pass effektiv att fälgpriset blir attraktivt även för gemene man.
– Vi kommer börja att rikta oss mot premiumbilar, men i slutändan hoppas vi kunna sälja fälgarna för cirka 10 000 kronor styck, säger Fredrik Wettermark, vd på EoVidar.
Upp till 5 procent energibesparing
Anledningen till att man vill tillverka fälgar i kolfiberarmerad epoxi, trots att processen är svår att automatisera, är att den lägre vikten minskar bilens energiförbrukning utan att påverka fälgens hållfasthet. Som bonus leder viktminskningen även till minskat däckslitage.
– Med lägre vikt går det att spara in på både drivmedel och däck. Vi vågar utlova upp till 5 procent energibesparing jämfört med metallfälgar, sedan varierar det lite utifrån hur och var man kör, säger Fredrik Wettermark.
Enligt Fredrik är det fördelaktigt att rikta in sig på just fälgar för att energioptimera personbilar eftersom det är en generisk produkt som är lätt att byta ut. Måtten och infästningarna kan skilja sig åt, men skillnaderna är små jämfört med andra bildelar. Eftersom fälgar är ofjädrad vikt har dess egenskaper och vikt också stor betydelse för körkomfort och prestanda.
– En fälg ska kunna röra sig i många riktningar och klara höga hastigheter. Med goda egenskaper och låg vikt kan man också få kortare bromssträcka, säger Fredrik Wettermark.
Idén har grott sedan 70-talet
Förutom Fredrik Wettermark, som är specialiserad på utveckling av produkter med kolfiberarmerad epoxi, finns även kollegan Mikael Flis med i projektet. Han är förutom delägare i EoVidar även produktionschef och CAD-programmerare på företaget Composite design, där de båda arbetar.
– Fredriks materialexpertis, driv och nyfikenhet kring möjliga applikationer har smittat av sig på mig. Vi delar samma teknik- och lösningsorienterade arbetssätt. Att det nu har landat i att vi har skapat ett eget bolag för kolfibersatsningen känns jättekul, säger Mikael Flis.
– Jag började att fundera på kolfiberfälgar redan på 70-talet. Sedan dess har både jag och Mikael varit involverade i att tillverka sådana fälgar för andra aktörer via Composite design. Det finns bara ett tiotal företag i världen som har fått sådana uppdrag, så det har varit en ära. Under projektens gång har vi funderat på hur vi skulle kunna göra tillverkningen mer automatiserad. Idag står vi här med ett tillverkningskoncept som vi är stolta över, där vi har lyckats hitta automatiserade lösningar för alla steg i tillverkningsprocessen, säger Fredrik Wettermark.
Genom att minimera behovet av manuellt arbete har EoVidar gjort fälgtillverkningen snabbare och mer precis. Exakt vad som blir nästa steg för företaget är ännu inte helt klart.
– Vi har inte riktigt bestämt än om vi ska tillverka själva eller låta någon annan använda tekniken. Det vi har nu är ett proof of concept för tillverkningsmetoden, en fälg byggd enligt den metoden och de nystartade produktionsbolaget EoVidar. Vi letar just nu efter partners som vill vara med på resan framåt, säger Mikael Flis.
– På sättet vi har gått till väga hittills har vi gått långsamt fram för att se till att det inte finns några fallgropar. Konceptet utgår från användning av material som andra har lagt ner miljarder kronor på att utveckla, säger Fredrik Wettermark.
Börjar med elbilsmarknaden
Fredrik och Mikael är övertygade om att fälgarna kommer att finnas tillgängliga på eftermarknaden om något år. Initialt kommer de att marknadsföras till premiumbilar inom EV-segmentet, men nyttan med att ha lättviktiga och hållfasta fälgar är densamma för alla fordonsslag.
– Det är dags att uppfinna hjulet igen. Prisvärda kolfiberfälgar är nästa stora grej. Vi planerar att mjukstarta med ett antal fälgmodeller till personbilar, men det finns inga begränsningar för hur stort det här kan bli. Även lastbilar och bussar skulle gynnas av att ha lättare fälgar. Givetvis kommer vi även att satsa på originalmontering, avslutar Fredrik Wettermark.
Det här reportaget finns också att läsa på sida 18-19 i Däcksnack nummer 4 2024.