"Vårt koncept, att vara där kunderna redan befinner sig, är väldigt framgångsrikt och det är roligt att vara en del av den här resan", säger Peter Malmsten.
Däckskiftarnas Peter Malmsten tar över Västkusten
Nyheter
16 mars 2023
Text: Elise Rangstedt Foto: Däckskiftarna
Fyra stationer blir till nio när Däckskiftarnas franchisetagare Peter Malmsten och hans företag expanderar. Med samtliga stationer belägna längs Västkusten är målet att erbjuda en sammanhållen kundupplevelse av högsta kvalitet och utveckla ett attraktivt erbjudande med däckhotell för regionens företagare och fortsatt fina service till privatmarknaden.
Efter 27 år på McDonalds Sverige, de flesta i chefsroller inom Drift, Operations och Franchise, öppnade Peter Malmsten sina första fyra stationer för Däckskiftarna under 2021. Den långa erfarenheten av att leda människor har bidragit till stationernas framgång och redan två år senare förvärvar hans bolag ytterligare fem stationer i Göteborgsregionen. I likhet med de tidigare finns de förvärvade nära kunderna, ofta i anslutning till köpcentrum som Frölunda Torg, 421, Bäckebol eller populära mötesplatser – alltid med generösa öppettider och drop in alla dagar.
– Vårt koncept, att vara där kunderna redan befinner sig, är väldigt framgångsrikt och det är roligt att vara en del av den här resan. På bara två år har vi fått ihop ett sammansvetsat team med väldigt duktig personal så det känns naturligt att utöka verksamheten redan nu. Mitt mål är att bidra till att utveckla Däckskiftarna som franchisetagare och få användning av min långa erfarenhet av att leda en växande verksamhet, säger Peter Malmsten och fortsätter:
– Vårt erbjudande ligger bra i tiden och jag är säker på att vi bara är i början på en väldigt framgångsrik företagsresa.
Ska utveckla företagserbjudande
Stationerna erbjuder skifte av hjul, balansering, köp av nya däck med omgående montering och förvaring av däck på externt lager i rätt temperatur och miljö. Däckskiftarna har också en e-handelstjänst för beställning av däck och fälgar som levereras direkt till kunden eller en närliggande station. Hittills har tjänsterna främst varit riktade till privatpersoner, men nu är ambitionen att utveckla ett företagserbjudande med service året runt.
– Det är något som jag kommer att fokusera mycket på och tycker är väldigt intressant. Tanken är att jobba på samma sätt som med privatpersoner och anpassa oss så mycket som möjligt efter kunderna, exempelvis genom att åka ut till företagen och hjälpa dem på plats. Målet är att kunden inte ska behöva fundera på sina däck när de samarbetar med oss – vi kör hjulen dit kunden vill och löser problemet, avslutar Peter Malmsten.