År 2015 var de direkta CO2-utsläppen från fabrikerna 723 kilo per ton däck. Att reducera dem med 52 procent innebär att de ligger under 347 kilo per ton däck, vilket var det uppsatta målet för år 2030. Dock går Nokian Tyres redan 2023 snabbt framåt mot en ny nivå på mindre än 200 kilo per ton tillverkade däck.
Nivån på Nokian Tyres direkta CO2-utsläpp var den lägsta i däckbranschen redan förra året. År 2022 var de direkta koldioxidutsläppen från Nokian Tyres 420 kilo per ton tillverkade däck, medan majoriteten av däcktillverkare ligger mellan 700 och 1 100 kilo.
– Det krävs brådskande åtgärder för att tackla klimatförändringarna, så även om Nokian Tyres växthusgasutsläpp från fabriken ligger på en branschledande nivå, anser vi att det är viktigt att minska utsläppen till noll så snart som detta låter sig göras ur ett tekniskt perspektiv. I bästa fall leder det till att man sätter nya hållbarhetsriktmärken som kan ha en positiv inverkan på hur hela branschen verkar, säger Teppo Huovila, Vice President of Quality, Sustainability and Supply Operations Business Development på Nokian Tyres.
På väg mot nettonollutsläpp av växthusgaser
Det redan uppnådda målet är ett av Nokian Tyres fyra vetenskapsbaserade mål för reducering av växthusgasutsläpp. Två av målen är relaterade till utsläpp från leverantörskedjan, medan ett mål är att minska utsläppen vid däckanvändning.
– Förutom utsläppen från däcktillverkningen är utsläppen vid däckanvändning något som Nokian Tyres egna handlingar och val kan påverka mest. Ju lägre rullmotstånd däcken har, desto mindre bränsle eller energi förbrukar fordonet. Mellan 2013-2022 har Nokian Tyres minskat rullmotståndet för sina däck med i genomsnitt 8,5 procent. Detta motsvarar avgaserna från 65 000 bilar per år, säger Huovila.
CO2-utsläppen från däcktillverkningen är främst resultatet av den energimix som används i fabrikerna. För att minska utsläppen måste alltså den största andelen av den inköpta energin komma från noll-CO2-utsläppskällor. Förbättringar av energieffektiviteten minskar både energianvändningen och utsläppen av växthusgaser. På Nokian Tyres övervägs energieffektivitet vid upphandling av nya maskiner, utnyttjande av värmeåtervinningslösningar och även vid till exempel uppdatering av belysning med energibesparande LED-lösningar.
Nokian Tyres håller på att uppdatera sina vetenskapligt baserade klimatmål för att göra dem ännu mer ambitiösa. Företaget har åtagit sig att sätta mål som möjliggör noll nettoutsläpp av växthusgaser till 2050. Ett viktigt steg på vägen är den nya fabriken som Nokian Tyres för närvarande bygger i Oradea, Rumänien. Den kommer att bli världens första däckfabrik utan CO2-utsläpp.