Hur kommer det sig att du kliver av rollen som vd?
– Jag har inte valt detta själv utan det är Pirellis ledning som beslutat att jag skall kliva av. Det är en del av besparingar som görs globalt. Färre måste göra mer för att de finansiella målen skall kunna nås. Inget är klart med någon ny operativ roll eftersom detta har gått så fort. Jag fick beskedet att mitt kontrakt avslutades i mitten av december och den första januari 2021 klev jag av rollen som vd för Pirelli Nordic. Just nu jobbar jag aktivt i två styrelser, Svensk Fastighetsförmedling samt Matera Retail Group. Men jag vill såklart gå in något operativt som jag känner passion för, säger Lars Bergmark och fortsätter:
– Jag och min familj är familjehem åt en pojke på fyra år. Han har varit hos oss sedan han var två dagar gammal. Under januari kommer vi ta hand om en liten flicka som är ett år. Det känns bra att kunna fokusera på att hon känner sig trygg och välkommen till vår familj.
Hur skulle du beskriva din tid på Pirelli?
– Det har varit mycket jobb, högt och lågt, men det är också det enda sättet. Du förändrar inget i ett bolag eller i en organisation genom att sitta på kontoret bakom stängda dörrar. Du måste ut, möta medarbetare, kunder, leverantörer och andra i nätverket. Pirelli är ett dynamiskt och snabbrörligt globalt bolag, det ställer även motsvarande krav på dess medarbetare och inte minst på mig som ledare. Det har jag lärt mig mycket av, både bra och dåliga delar, vissa tar jag med mig framåt och andra lämnar jag gärna kvar.
– Min roll från första dagen har varit att sätta Pirelli på den nordiska kartan. Vi hade nästa inga marknadsandelar och gjorde röda siffror 2013. Sedan dess har vi gått från cirka 170 miljoner till närmare 500 miljoner i omsättning 2019. 2020 landar runt miljarden men då innefattar det även originalmontering som vi tog över från januari månad samma år. En viktig faktor för att nå dessa resultat har varit att få Pirelli accepterat som vinterdäcksleverantör på en väldigt mogen marknad. En marknad som i flera av de nordiska länderna domineras av en nischad lokal stark aktör. Då måste man våga ta nya grepp och tänka annorlunda, det tycker jag vi lyckats bra med under mina år på Pirelli.
Hur känns det att lämna Pirelli?
– Jag hade nog velat ha ett och ett halvt till två år till som vd på Pirelli. Då hade jag fått slutföra den påbörjade integreringen mellan Pirellis och Däckias organisationer, ett projekt som jag drivit rätt hårt sedan jag tog över som vd i början av 2018. Men i övrigt känns det spännande att få starta ett nytt kapitel i boken, 17 år i däckbranschen är rätt lång tid. Kanske är det dags att göra något annat innan jag blir stor.
– Jag är stolt över vad jag och mitt team uppnått under dessa år, det innefattar såklart alla inom både Pirelli och Däckia. Det spelar ingen roll vilka produkter eller hur starkt varumärke du har, utan rätt människor i teamet skapar du inget.
Hur blir det framöver med dina roller som ordförande i DFTF och som ledamot i SDAB:s styrelse?
– Självklart kommer mina uppdrag i DFTF och Svensk Däckåtervinning att påverkas men jag vet idag inte exakt hur på kort respektive lång sikt. Jag har ställt mig till förfogande till respektive styrelse, för att pågående projekt i respektive organisation inte ska tappa tempo i onödan, men jag släpper helt rollen som representant för leverantörsföretag i dessa styrelser
David Boman har tagit över rollen som ny vd för Pirelli. Hur känns det att lämna över stafettpinnen?
– David har lång erfarenhet från branschen inom olika område, främst från logistisk och processer. Under de senaste åren har han även jobbat närmare kund. Jag tror David är väl rustad för de utmaningar hela fordonsindustrin står inför. Men beslutet att han tar över är ju såklart inte mitt.
Har du någon sista kommentar?
– Jag vill tacka alla kunder genom åren! Jag står fast vid mitt statement ”Jag har aldrig sålt ett däck”. Det är däckspecialisterna som träffar konsumenten som säljer däck, då måste vi som leverantör göra allt vad vi kan för att det skall gå så enkelt som möjligt. Svårare än så är inte för en leverantör, avslutar Lars Bergmark.