Under 2021 kontrollbesiktade Bilprovningen drygt 93 000 lätta släp*, varav fyra av tio (40,2 procent) fick anmärkningar. Högst andel hade Kronobergs län med 45,7 procent och lägst Gotlands län med 31,9 procent.
Vart fjärde (23,6 procent) hade fel som krävde efterkontroll vilket innebär att bristerna är så pass allvarliga att det behövs en fackmannamässig bedömning av att felen avhjälpts.
En jämförelse mellan Bilprovningens besiktningsstatistik 2020 och 2021 pekar på en försämring. Andelen lätta släp som fick anmärkningar ökade från 38,7 till 40,2 procent fel och andelen som hade fel med krav på efterkontroll ökade från 22,4 till 23,6 procent.
-Jag hoppas att trenden vänder och att vi snart får se fler fordon med färre fel. Oavsett om släpet brukas eller inte, är regelbundet underhåll A och O – och kanske ännu viktigare om det inte används under längre perioder, säger Per-Anders Blommefors som är besiktningsansvarig på Bilprovningen.
Lätta släp är ett uppskattat fordonsslag i Sverige som framför allt brukas på våren och sommaren. Eftersom de i huvudsak används för diverse transporter är det extra viktigt att de är slitstarka, robusta och säkra. Samtidigt pekar Bilprovningens besiktningsstatistik på att det råder oroväckande många brister i fordonsparken.
I dagarna offentliggjorde Bilprovningen 2021 års besiktningsstatistik som pekar på många brister bland de lätta släpen. Utöver detta är vart sjätte (17 procent) lätt släp i trafik belagt med körförbud till följd av att det inte har besiktats i tid. Högst andel (30 procent) finns i förorter till Stockholm, såsom Lidingö och Värmdö.
Det kan finnas förklaringar till den höga andelen såsom att lätta släp sällas tas ur trafik, trots att de inte används. Detta kan innebära att de framstår vara i trafik medan de i själva verket inte används och står på en tomt, antingen för att de är trasiga eller för att de inte har hunnit besiktas inför säsongen ännu.
Just därför har urvalet av lätta släp begränsats till årsmodell 2012–2017 vilket omfattar närmare 240 000. Dessa fordon är relativt nya och används därför troligen flitigt samtidigt som de är äldre än fem år och därmed är besiktningspliktiga på regelbunden basis, dvs. vartannat år. Bland samtliga lätta släp i trafik är andelen ännu högre (23 procent).
-Lätta släp står ofta stilla i långa perioder vilket kan orsaka kärvhet i bromssystemet och korrosionsangrepp tex i elkontakter. Dessutom brukar slitaget vara extra stort eftersom det är vanligt med många brukare. Därför vill vi uppmana dig som, oavsett anledning, använder ett lätt släp som är belagt med körförbud, att besikta det så snart som möjligt. Det är viktigt för allas trygghet i trafiken, säger Per-Anders Blommefors som är besiktningsansvarig på Bilprovningen.