"Många kommer få upp ögonen för allt bra vi gör"
Nyheter
22 maj 2019
Text: Fredrik Ardefors Foto: Henrik Nygård
Vi får inte slå oss till ro utan måste ständigt utmana oss själva och arbeta för förbättringar. Jag törs lova att många kommer att få upp ögonen för allt bra vi gör inom däckbranschen. Det skriver Fredrik Ardefors, vd för Däckbranschen Sverige, i sin krönika i DäckDebatt med anledning av den Vitbok om hållbarhet, som lanseras under juni.
KRÖNIKA AV FREDRIK ARDEFORS
Som verksamma i en bransch som är starkt involverad i hela vårt samhälles transportbehov har vi ett särskilt ansvar även för miljö- och hållbarhetsfrågorna.
Ett exempel är när vi arbetar för förlängda skiftestider på våren. Vi funderar då på om detta kan påverka antalet partiklar som slits bort av dubbdäck under en förlängd period. Samtidigt skulle en tidigareläggning av datumet då vinterdäck måste användas kunna minska användningen av dubbdäck i vissa delar av landet. Sammanväget kanske det till och med blir bättre med en skiftestid mellan 1 mars till 30 april. Det för vi en dialog med Transportstyrelsen och Stockholms Stad om.
Ett annat exempel är att vi direkt informerar branschen om nya krav, till exempel gällande vattenrening från däcktvättar och för en dialog med ansvariga så att inte tvätt omöjliggörs, vi fångar ju faktiskt in partiklar från våra vägar! Här har vi kontakt med Svenskt Vatten. Ett tredje är att nu följa upp att vi funnit zink i vissa punkteringsvätskor från förfyllda trailerdäck. Vi vet ännu inte varifrån zinken kommer men vi agerar direkt för att informera och för att minimera problem. Ett fjärde exempel är att vi deltar i VTI:s studie om däck- och vägslitagepartiklar som börjat i år.
Inom däckåtervinningen genomför vi studier på mikroplaster, hälsa och miljö från återvunnet granulat på konstgräs. Vi bidrar till att ta fram säkra och trygga lösningar om det finns frågetecken. Vi genomför livscykelanalyser för att se hur återvunnet däckmaterial påverkar miljön totalt jämfört med andra material i olika tillämpningar. Vi samarbetar i Norden men även på Europa-nivå för att få fram fakta och vetenskapliga underlag. Vi håller en nära dialog med däcktillverkare.
Gemensamt för exemplen ovan är att Däckbranschen försöker att se helheter och att ha ett systemperspektiv, att se hur saker och ting hänger ihop. Det är lätt att glömma vad hjulet bidrar till i form av minskat energibehov, vilket kanske är vårt största bidrag till hållbarhet i samhället givet transportbehovet, men vi får inte slå oss till ro utan ständigt utmana oss själva och arbeta för förbättringar.
Mer om detta kommer man att kunna läsa i branschens Vitbok för hållbarhet som lanseras i juni. Jag törs lova att många kommer att få upp ögonen för allt bra vi gör inom däckbranschen.
Vi ser till att människor och varor kan transporteras tryggt och säkert och vi jobbar aktivt för att det ska ske på ett så hållbart sätt som möjligt.