Bilens bromssträcka är ett viktigt begrepp som du som bilförare bör känna till. Bromssträcka är den sträckan som bilen rör sig från det du börjar bromsa tills bilen stannat helt. Bromssträckan blandas ofta ihop med stoppsträckan som är bromssträckan och reaktionssträckan hopräknade. Reaktionssträcka är den sträckan som bilen rör sig innan du reagerar på en fara och börjar bromsa. Ju fortare du kör desto längre blir bromssträckan innan bilen stannar.
– Bilens bromssträcka påverkas främst av bilens fart. När farten fördubblas blir bromssträckan fyra gånger längre. Därför är det viktigt att alltid anpassa bilens hastighet efter rådande förhållanden i trafiken, betonar Magnus Fritz, bilservicechef på Vianor i Sverige.
Slitna däck ökar bromssträckan
Bilens däck har en stor betydelse för bromssträckan. Enligt lagen ska vinterdäck ha ett mönsterdjup på minst tre millimeter och sommardäck 1,6 millimeter. När däcken slits försämras deras grepp och även bromssträckan blir längre. Även däcktypen påverkar bromssträckan. När bilen har rätt typ av däck för körförhållanden och årstiden blir bromssträckan kortare.
– Generellt ger däck av hög kvalitet kortare bromssträcka än billiga däck med sämre kvalitet. Premiumdäck har gummiblandningar av hög kvalitet vilket garanterar att däcken fungerar optimalt i alla förhållanden och i varierande temperaturer. Även på våta vägar har premiumdäck klart bättre grepp än billiga däck, säger Magnus Fritz.
Kärvande bromsar ökar bränsleförbrukningen
Men inte ens bra däck är till någon hjälp om inte bilens bromsar fungerar optimalt. Bromssystemet kontrolleras på bilbesiktningen men det sker inte tillräckligt ofta. Därför är det viktigt att serva bilen regelbundet. I bilens originalservice ingår även kontroll och service av bromsarna.
– Det viktigaste är att du använder bromsarna regelbundet. Det är vanligt att motorbromsa när man närmar sig rödljus vilket gör att speciellt bakbromsarna kan börja kärva i brist på användning. Även bränsleförbrukningen ökar när bromsklossarna ligger på bromsskivorna. Därför är det bra att bromsa rejält regelbundet när det är möjligt utan att äventyra trafiksäkerheten, rekommenderar Magnus Fritz.
Även regelbundet byte av bromsvätska håller bromsarna i bra skick. Byte av bromsvätska bör göras vartannat år. Bromsvätskan suger i sig fukt och när fuktigheten ökar så minskar bromsvätskans kokpunkt och bromssystemet börjar oxideras.
– Det är viktigt att kontrollera vilken typ av bromsvätska din bil ska ha. Man ska aldrig blanda olika typer av bromsvätskor, det kan leda till att vätskorna grötar ihop vilket kan orsaka skador på bromssystemet. Om du måste fylla på bromsvätska är det viktigt att kontrollera vilken typ av bromsvätska din bil ska ha. Det brukar stå i bilens instruktionsbok, säger Magnus Fritz.