Däckrazzias kontroller visar bland annat att andelen bilar med mönsterdjup på tre millimeter eller mindre var betydligt mindre för elbilar än för andra bilar.
Oväntat resultat under Däckrazzia – däck på elbilar verkar slitas mindre
Nyheter
22 augusti 2024
Text: Jonna Jansson Foto: Däckrazzia
Trafiksäkerhetsinitiativet Däckrazzias kontroller har under de senaste två åren visat att däcken på elbilar generellt sett är i bättre skick än på andra bilar. Detta är tvärt emot en allmän uppfattning om att elbilars däck slits snabbare.
Enligt Fredrik Ardefors, vd för Däckbranschen Sverige, pekar det överraskande resultatet på behov av fördjupad analys.
– Det är än så länge ett relativt begränsat underlag som statistiken bygger på, vilket bör beaktas, säger han.
Däckrazzias kontroller visar att andelen bilar med mönsterdjup på tre millimeter eller mindre var betydligt mindre för elbilar än för andra bilar. För elbilar var andelen 9 procent, vilket till exempel kan jämföras med gruppen bilar med förbränningsmotor, högst fem år gamla, där motsvarande andel var 16 procent. Även när det gäller trycket i däcken skiljer elbilsägarna ut sig på ett positivt sätt. Inga elbilar hade så lågt tryck i något däck att det kan liknas vid punktering, 1,6 bar eller mindre.
Enligt Däckrazzia själva är en sannolik del av förklaringen till elbilarnas bättre däckstatus att de flesta elbilarna var av nyare årsmodell, men även vid en jämförelse med andra bilar, högst fem år gamla, finns det tydliga skillnader till elbilarnas fördel.