Goodyear Tire & Rubber Company har tillkännagivit lanseringen av ett demonstrationsdäck som innehåller 70 procent hållbara material, däribland branschledande innovationer.
– Vi satte 2020 upp ett ambitiöst mål att skapa ett däck som är gjort av 100 procent hållbara material inom 10 år, och våra forskare och ingenjörer har gjort stora framsteg mot det målet. Det är en spännande prestation som visar vårt engagemang för att öka användningen av hållbara material i våra däck, säger Chris Helsel, Senior Vice President för den globala verksamheten och Chief Technology Officer.
Däcket med 70 procent hållbara material innehåller 13 viktiga ingredienser inom nio olika däckkomponenter, däribland de som beskrivs nedan. Företagets prestandaindikatorer har visat att komponenternas egenskaper ger starka övergripande däckprestanda.
Kimrök ingår i däck för att förstärka gummiblandningen och för att öka deras livslängd, och har traditionellt framställts genom att bränna olika typer av petroleumprodukter. Goodyears nya däck har tre olika typer av kimrök som framställs av metan, koldioxid och växtbaserad olja. Inledande livscykelsuppskattningar visar antingen minskade koldioxidutsläpp jämfört med nuvarande metoder för kimrökstillverkning eller användningen av biobaserade- eller råvaruspillkällor.
Användningen av sojaolja i däck är en viktig Goodyear-innovation som hjälper till att hålla ett däcks gummiblandning flexibel i växlande temperaturer. Sojaolja är en biobaserad resurs som minskar Goodyears användning av petroleumbaserade produkter. Även om närmare 100 procent av sojaprotein används för livsmedels- eller djurfoderändamål, finns det kvar ett betydande överskott av olja som är tillgängligt för att användas i industritillämpningar.
Silika är en ingrediens som ofta används i däck som hjälp att förbättra greppet och minska bränsleförbrukningen. Goodyears nya däck innehåller en unik variant av silika som tillverkas av askan av risskal, en biprodukt av risbearbetning som ofta kasseras och går till deponi. Ett högkvalitativt silika har framställts från den askan.
Polyester återvinns från plastflaskor och annat plastavfall genom att återställa polyestern till dess baskemikalier och återforma dem till polyester av teknisk kvalitet som lämpar sig för däckkorder.